Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2435987_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
24. august 2021
2021-5045
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 12. august 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 719:
Vil ministeren redegøre for, hvorfor Vejdirektoratet finder det
ulovligt, at Vordingborg Kommune har rejst en 20 meter høj pylon
til skiltning ved Sydmotorvejens afkørsel 41?
Svar:
Jeg har spurgt Vejdirektoratet, der er tilsynsmyndighed vedrø-
rende skiltning og opsætning af andre indretninger i reklameøje-
med langs statsvejene. De oplyser følgende vedr. vurderingen af
pylonens lovlighed:
”Naturbeskyttelseslovens § 21, stk. 1 indeholder et generelt forbud
mod reklameskiltning i det åbne land. En undtagelse fra forbuddet
er, såfremt virksomhedsreklamen er opsat i umiddelbar tilknytning
til virksomheden, og når den ikke virker dominerende i landskabet,
jf. naturbeskyttelseslovens § 21, stk. 2.
I den konkrete sag har Vejdirektoratet lagt vægt på følgende for-
hold:
At området, hvor pylonen er opsat, stadig fremstår som et
åbent landområde, da området ikke er udbygget i en sådan
grad, at det af trafikanterne langs statsvejene opleves som
en by eller en del af et byområde.
At reklamepylonen på 20 meter har en højde, som betyder,
at den dominerer det visuelle indtryk af området. Rekla-
men er indvendigt belyst i de mørke timer, hvilket bidrager
til pylonens synlighed og dominans i landskabet
også i
mørke. Pylonen er placeret ved Sydmotorvejen frakørsel 41,
og ikke i nærhed af de virksomheder der reklameres for.
Det betyder, at den ikke opfattes som en del af helheden
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 719: Spm. om, hvorfor Vejdirektoratet finder det ulovligt, at Vordingborg Kommune har rejst en 20 meter høj pylon til skiltning ved Sydmotorvejens afkørsel 41, til transportministeren
2435987_0002.png
Side 2/2
omkring erhvervsområdet, men som en selvstændig søjle i
landskabet. Undtagelsesbestemmelsen i naturbeskyttelses-
lovens § 21 stk. 2, pkt. 1) vurderes dermed ikke opfyldt, idet
bestemmelsen her alene omfatter
’virksomhedsreklamer,
som opsættes i umiddelbar tilknytning til virksomheden,
når de ikke virker dominerende i landskabet.’
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht