Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2441475_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
6. september 2021
2021-5034
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 11. august 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Jacob Mark (SF).
Spørgsmål nr. 718:
Vil ministeren i lyset af infrastrukturaftalen af 28. juni 2021 kom-
mentere henvendelsen vedrørende ekspropriation i forbindelse
med udvidelse af Kalundborgmotorvejen, jf. TRU alm. del - bilag
458? Og vil ministeren redegøre for mulighederne for ekspropria-
tion for de borgere, der bliver berørt af de besluttede anlægsprojek-
ter?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, som oplyser føl-
gende:
”Hjemmel
og kriterier for fremrykket ekspropriation er i § 45 i lov
om offentlige veje (lov nr. 1520 af 27. december 2014), og bestem-
melsen giver mulighed for at hjælpe lodsejere, der på grund af ind-
trufne særlige personlige forhold får behov for at afhænde deres
ejendom før tidspunktet for de ordinære ekspropriationsforretnin-
ger. Lovens bestemmelser om fremrykket ekspropriation kan an-
vendes på ejendomme, hvor det vurderes, at der er en betydelig ri-
siko for, at den pågældende ejendom vil skulle totaleksproprieres
ved gennemførsel af projektet.
Det vil ikke være et krav, at det for-
ventes, at ejendommen vil skulle totaleksproprieres. Det vil derfor
kunne komme på tale, hvis de øvrige betingelser er opfyldt, at staten
overtager et areal, selv om ejendommen kun delvist forventes ekspro-
prieret, eller hvis ejeren påføres væsentlige ulemper i forbindelse med
aktivitetens gennemførelse. Det indebærer, at den forventede delvise
ekspropriation eller de ulemper, som aktiviteten indebærer, skal have
et betydeligt omfang.
Det er Vejdirektoratet, der står for sagsbehandling af ansøgninger
om fremrykket ekspropriation.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 718: MFU spm. om, i lyset af infrastrukturaftalen af 28/6-21 at kommentere henvendelsen vedrørende ekspropriation i forbindelse med udvidelse af Kalundborgmotorvejen, til transportministeren
2441475_0002.png
Side 2/3
Muligheden for fremrykket ekspropriation har været til stede på
det konkrete projekt om Kalundborgmotorvejens 3. etape siden
slutningen af 2013, og altså forud for Aftale om Infrastrukturplan
2035 af 28. juni 2021. Der har været dialog med Vejdirektoratet og
ejer af ejendommen om kriterier mv. allerede i 2015.
Ejeren af ejendommen har ikke anmodet Vejdirektoratet om at der
træffes afgørelse i den konkrete sag. Vejdirektoratet har derfor ikke
taget stilling, men alene drøftet mulighederne telefonisk (i 2015),
hvor det er oplyst, at det ikke er givet, at ejendommen ville skulle
overtages i sin helhed, men at det må bero på en konkret afgørelse.
Samtidig er det oplyst, at et eventuelt afslag vil kunne blive efter-
prøvet af Ekspropriationskommissionen.
I forbindelse med indgåelse af aftale om Infrastrukturplan 2035 er
det besluttet, at anlæg af Kalundborgmotorvejens 3. etape fra Reg-
strup til Kalundborg igangsættes i år 2022. I forbindelse med gen-
nemførelse af anlægsprojekter tager Ekspropriationskommissio-
nen ved de ordinære ekspropriationer stilling til projektets omfang
og ekspropriationer, herunder om der er ejendomme mv. der skal
eksproprieres i deres helhed som følge af projektet. Tidsplanen for
det konkrete projekt er ikke kendt endnu, men Ekspropriations-
kommissionen vil normalt kunne tage stilling til sådanne sager ef-
ter cirka et �½-1 år efter igangsættelse af projektet, hvilket sker når
det lovgivningsmæssige grundlag for projektet er på plads.
Hvis en ejendom ikke skal eksproprieres i sin helhed ved de ordi-
nære ekspropriationer, tager Ekspropriationskommissionen stil-
ling til en eventuel erstatning for gener fra vejanlægget (støj, nær-
hed og dominans), hvilket først behandles efter anlægget er taget i
brug.
Det følger af bemærkningerne til vejlovens § 45, at bestemmelsen
om fremrykket ekspropriation finder anvendelse, når et konkret
projekt har en sådan fast karakter, at det konkret vurderes, at pro-
jektet vil blive gennemført. Dette er f.eks. tilfældet, hvis det ved po-
litisk aftale
f.eks. Aftale om Infrastrukturplan 2035 af 28. juni
2021 - er besluttet, at der arbejdes videre med en bestemt linjefø-
ring.
Denne mulighed er gældende på flere tidligere VVM-projekter,
hvor der er truffet valg om linjeføring (eksempelvis 3. Limfjords-
forbindelse, Næstved - Rønnede og Midtjyske Motorvej), samt be-
nyttes ved afslutning af nye undersøgelser, når der er truffet aftale
om en bestemt linjeføring/udformning.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 718: MFU spm. om, i lyset af infrastrukturaftalen af 28/6-21 at kommentere henvendelsen vedrørende ekspropriation i forbindelse med udvidelse af Kalundborgmotorvejen, til transportministeren
2441475_0003.png
Side 3/3
I projekter der er under anlæg gennemføres ekspropriationerne
mv. af Ekspropriationskommissionen ved de ordinære ekspropria-
tioner. Ekspropriationskommissionen tager stilling til sagerne,
som beskrevet ovenfor.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht