Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
25. august 2021
2021-4961
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 6. august 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Jacob Jensen (V).
Spørgsmål nr. 704:
Ministeren bedes oplyse, om den glatte belægning på Holbækmo-
torvejen ved Tølløse-afkørslen er permanent?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, som oplyser føl-
gende:
”Belægningen
på Holbækmotorvejen ved Tølløse-afkørslen har ved
en friktionsmåling den 16. august 2021 vist, at friktionen i vådt føre
nu er på det ønskede niveau, og derfor fjernes advarselstavlerne
meget snart. Den glatte belægning er altså ikke permanent.
Baggrunden for advarslen om glat i vådt føre er, at alle konventio-
nelle asfalttyper har to hovedbestanddele, som er sten (for det me-
ste granit) og bitumen (det sorte bindemiddel). Når der udlægges
ny asfaltbelægning, ligger der en bitumenhinde hen over granit-
skærverne, og denne hinde er glat i vådt vejr. Trafikken vil slide bi-
tumenhinden af, hvorefter granitskærverne vil give den ønskede
friktion i vådt føre.
Friktionen måles umiddelbart efter asfaltudlægning, og viser det
sig, at den ønskede friktion ikke er til stede advares bilisterne. Frik-
tionen måles igen 9-12 uger efter udlægning, hvor den ønskede
friktion normalt er til stede. Dette var også tilfældet på Holbækmo-
torvejen ved Tølløse-afkørslen.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht