Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2446134_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
16. september 2021
2021-888
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 6. august 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Hans Kristian Skibby (DF).
Spørgsmål nr. 703:
Har ministeren kendskab til andre danske havne, der ikke kan an-
vende potentialet af allerede etablerede jernbaner til godstransport
i Danmark?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser føl-
gende, jeg henholder mig til:
”Den
del af kapaciteten på den danske jernbane, der er reserveret
til godskørsel, udnyttes ikke fuldt ud i dag, og der er med den nu-
værende infrastruktur mulighed for markant at øge antallet af
godstog på de fleste jernbanestrækninger i Danmark uden at på-
virke passagertrafikken. Dette gælder også banegodskørsel til og
fra de danske havne, der er koblet til det statslige jernbanenet.
Forudsætningen for mere banegodskørsel til og fra de danske
havne er derfor, at godsbanevirksomhederne kan tiltrække kunder,
der ønsker at anvende banegodstransport.
Over de kommende år vil kapaciteten til banegods blive yderligere
udvidet med blandt andet Femern Bælt-forbindelsens åbning i
2029 og en række af baneprojekterne vedtaget med Infrastruktur-
plan 2035.
Siden 2008 har langt størstedelen af banegodstransporten i Dan-
mark været transittrafik mellem Sverige og Tyskland, mens både
indenrigstrafikken og trafikken fra Danmark til udlandet og om-
vendt
blandt andet via de danske havne
på trods af ledig kapa-
citet er beskeden. I 2020 udgjorde transittrafikken cirka 82 pct. af
den samlede banegodskørsel i Danmark.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 703: Spm., om ministeren har kendskab til andre danske havne, der ikke kan anvende potentialet af allerede etablerede jernbaner til godstransport i Danmark, til transportministeren
2446134_0002.png
Side 2/2
En mulig forklaring på den lave udnyttelse af den reserverede ka-
pacitet til godskørsel til og fra de danske havne er, at banegods-
transport typisk ikke er konkurrencedygtigt med lastbilstransport
over korte afstande. Det skyldes, at omlastning af gods fra skib til
tog i en havn og fra tog til lastbil, når godset skal køres det sidste
stykke vej, udgør en stor udgift i de samlede omkostninger til gods-
transport, hvor jernbanen indgår. Dermed skal transportdistancen
med jernbane være lang for at opveje udgifterne til omlastninger
på og af godstoget
typisk over 300-400 km.
Som nævnt i svaret på TRU alm. del nr. 700 betyder den gradvise
ibrugtagning af det nye signalsystem, ERTMS, at jernbanegods-
virksomhederne skal anskaffe sig materiel, der kan befare stræk-
ninger med det nye signalsystem. Som nævnt i svaret på TRU alm.
del nr. 700 er jernbanevirksomhederne blevet varslet om dette ad
flere omgange, ligesom at Banedanmark siden 2017 har haft en
støtteordning til udrustning af godslokomotiver, som ingen jernba-
negodsvirksomheder endnu har ønsket at gøre brug af.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht