Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
16. september 2021
2021-888
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 6. august 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Hans Kristian Skibby (DF).
Spørgsmål nr. 703:
Har ministeren kendskab til andre danske havne, der ikke kan an-
vende potentialet af allerede etablerede jernbaner til godstransport
i Danmark?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser føl-
gende, jeg henholder mig til:
”Den
del af kapaciteten på den danske jernbane, der er reserveret
til godskørsel, udnyttes ikke fuldt ud i dag, og der er med den nu-
værende infrastruktur mulighed for markant at øge antallet af
godstog på de fleste jernbanestrækninger i Danmark uden at på-
virke passagertrafikken. Dette gælder også banegodskørsel til og
fra de danske havne, der er koblet til det statslige jernbanenet.
Forudsætningen for mere banegodskørsel til og fra de danske
havne er derfor, at godsbanevirksomhederne kan tiltrække kunder,
der ønsker at anvende banegodstransport.
Over de kommende år vil kapaciteten til banegods blive yderligere
udvidet med blandt andet Femern Bælt-forbindelsens åbning i
2029 og en række af baneprojekterne vedtaget med Infrastruktur-
plan 2035.
Siden 2008 har langt størstedelen af banegodstransporten i Dan-
mark været transittrafik mellem Sverige og Tyskland, mens både
indenrigstrafikken og trafikken fra Danmark til udlandet og om-
vendt
–
blandt andet via de danske havne
–
på trods af ledig kapa-
citet er beskeden. I 2020 udgjorde transittrafikken cirka 82 pct. af
den samlede banegodskørsel i Danmark.