Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2446118_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
16. september 2021
2021-888
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 6. august 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Hans Kristian Skibby (DF).
Spørgsmål nr. 700:
Er ministeren bekendt med, at det ikke har været muligt for Hirts-
hals Havn at kunne anvende det fulde potentiale i at udbyde gods-
banetransport på trods af en efterspørgsel herefter?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, der har oplyst føl-
gende, som jeg kan henholde mig til:
”I køreplanen for 2021 (K21) havde jernbanegodsvirksomheden DB
Cargo bestilt daglige kørsler til/fra Hirtshals. Det er Banedanmarks
forståelse, at kørslerne blev aflyst på grund af manglende kunder,
og på grund af mangel på et lokomotiv, der er udrustet til at køre
på strækninger med det nye signalsystem, ERTMS, som stræknin-
gen til/fra Hirtshals er udrustet med.
For køreplansåret 2022 (K22) har DB Cargo bestilt tre godsbane-
transporter på strækningen mellem Fredericia og Hjørring.
Hvorvidt det fulde potentiale af udbuddet af kanaler til godsbane-
transport kan udnyttes, afhænger i høj grad af, at der er tilstrække-
ligt med kunder, der ønsker at benytte sig af banegods. Det er Ba-
nedanmarks forståelse, at dette ikke har været tilfældet i 2021. For
K22 har Banedanmark fået flere forespørgsler til kørsler, men fore-
spørgslerne er ikke endt ud i egentlige bestillinger på kørsler.
Hvorvidt det fulde potentiale af godsbanetransport kan udnyttes,
afhænger desuden af, om jernbanevirksomhederne anskaffer sig
materiel, der kan befare strækningerne med det nye signalsystem.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 700: Spm., om det ikke har været muligt for Hirtshals Havn at kunne anvende det fulde potentiale i at udbyde godsbanetransport på trods af en efterspørgsel herefter, til transportministeren
2446118_0002.png
Side 2/3
Ingen af de godsjernbanevirksomheder, der i dag kører i Danmark,
råder endnu over dieseltrækkraft med ERTMS-udrustning ombord
på trods af, at det længe har været kendt, at ERTMS-systemet ville
blive udrullet på den danske jernbaneinfrastruktur. Jernbanevirk-
somhederne er i flere omgange blevet varslet om, at ERTMS-stræk-
ningerne kræver, at lokomotiverne er udrustet med ETCS-udstyr.
Derudover har Banedanmark iværksat en støtteordning, hvorigen-
nem jernbanegodsvirksomhederne kan søge om midler til at finan-
siere op til halvdelen af deres udgifter til udrustning af lokomoti-
verne med onboard-systemet. Refusionsordningen blev etableret
for at kompensere jernbanegodsoperatørerne for udgifter i forbin-
delse med overgangen til ERTMS på baggrund af en politisk beslut-
tet aftale af 21. marts 2013 om "En ny Storstrømsbro, Holstebro-
motorvejen mv.” Europa-Kommissionen godkendte ordningen i
juli 2017. I september 2020 godkendte Kommissionen endvidere
en revision af ordningen, hvorved støtteperioden blev forlænget, så
jernbanegodsvirksomhederne kan søge om støtte frem til den 31.
august 2025.
Ansøgninger behandles efter først-til-mølle-princippet. Ordningen
afsluttes, når budgettet er opbrugt eller ved periodens udløb alt af-
hængig af, hvad der indtræffer først. På nuværende tidspunkt har
ingen jernbanegodsvirksomheder ansøgt om støtte.
Regionsbanerne er i øjeblikket ved at udruste godslokomotiver
med onboard-udstyr. Banedanmark er hertil ved at undersøge mu-
ligheden, herunder det juridiske grundlag, for at etablere en
ramme for, at regionsbanerne kan udlåne godslokomotiver med
onboard-system til de godsjernbanevirksomheder, der endnu ikke
råder over materiel med onboard-system.
Det forventes, at det første lokomotiv ejet af en regionsbane er ud-
rustet med ERTMS i efteråret 2021.
Før Signalprogrammet blev udrullet i Nordjylland, var efterspørgs-
len efter godstrafik på jernbanen i Nordjylland også meget beske-
den. ERTMS blev udrullet på strækningen i 2018, og i hele perio-
den fra 2015 til udrulningen i 2018 kørte der samlet kun i alt tre
godstog til Hirtshals Havn. Derudover kørte der et tog med fiske-
mel en gang om ugen mellem Aarhus og FF Skagen om tirsdagen
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 700: Spm., om det ikke har været muligt for Hirtshals Havn at kunne anvende det fulde potentiale i at udbyde godsbanetransport på trods af en efterspørgsel herefter, til transportministeren
2446118_0003.png
Side 3/3
og retur til Aarhus om onsdagen. Den sidste kørsel med fiskemels-
toget fandt sted i juni 2018.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht