Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
16. september 2021
2021-888
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 6. august 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Hans Kristian Skibby (DF).
Spørgsmål nr. 700:
Er ministeren bekendt med, at det ikke har været muligt for Hirts-
hals Havn at kunne anvende det fulde potentiale i at udbyde gods-
banetransport på trods af en efterspørgsel herefter?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, der har oplyst føl-
gende, som jeg kan henholde mig til:
”I køreplanen for 2021 (K21) havde jernbanegodsvirksomheden DB
Cargo bestilt daglige kørsler til/fra Hirtshals. Det er Banedanmarks
forståelse, at kørslerne blev aflyst på grund af manglende kunder,
og på grund af mangel på et lokomotiv, der er udrustet til at køre
på strækninger med det nye signalsystem, ERTMS, som stræknin-
gen til/fra Hirtshals er udrustet med.
For køreplansåret 2022 (K22) har DB Cargo bestilt tre godsbane-
transporter på strækningen mellem Fredericia og Hjørring.
Hvorvidt det fulde potentiale af udbuddet af kanaler til godsbane-
transport kan udnyttes, afhænger i høj grad af, at der er tilstrække-
ligt med kunder, der ønsker at benytte sig af banegods. Det er Ba-
nedanmarks forståelse, at dette ikke har været tilfældet i 2021. For
K22 har Banedanmark fået flere forespørgsler til kørsler, men fore-
spørgslerne er ikke endt ud i egentlige bestillinger på kørsler.
Hvorvidt det fulde potentiale af godsbanetransport kan udnyttes,
afhænger desuden af, om jernbanevirksomhederne anskaffer sig
materiel, der kan befare strækningerne med det nye signalsystem.