TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
26. november 2020
2020-8595
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 2. november 2020 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Preben Bang Henriksen (V).
Spørgsmål nr. 69:
Mener ministeren, at klageadgangen gennem borger.dk fungerer optimalt, når
der på nuværende tidspunkt er registreret, efter det oplyste, over 10.000 rets-
sager ved domstolene om flypassagerers rettigheder?
Svar:
Det er Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, der er nationalt håndhævelsesmyndig-
hed i henhold til flypassagerrettighedsforordningen.
Jeg har derfor forelagt spørgsmålet for Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen oplyser følgende:
”Det kan indledningsvist oplyses, at Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsen arbejder
aktivt for at gøre opmærksom på den gratis klageadgang, der er på borger.dk.
Blandt andet har Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen kontakt med Forbruger Eu-
ropa og Forbrugerrådet Tænk for at sikre, at borgerne er opmærksomme på
denne klagemulighed. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har derudover oprettet
en specifik hjemmeside til at informere om flypassagerers rettigheder og Tra-
fik-, Bygge- og Boligstyrelsens klageadgang: www.flypassager.dk.
Med hensyn til de mange retssager anlagt ved domstolene om flypassagerret-
tighedsforordningen skal det bemærkes, at langt de fleste af disse sager efter
styrelsens oplysninger anlægges af de såkaldte retshjælpsvirksomheder. Der er
i stor udstrækning tale om kompensationssager, hvor passagerne efter aflyste
eller gennemførte, men forsinkede, flyrejser i henhold til flypassagerrettigheds-
forordningen kan have krav på kompensation på enten 250, 400 eller 600 euro
afhængig af rejsens længde.