Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2290248_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
26. november 2020
2020-8595
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 2. november 2020 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Preben Bang Henriksen (V).
Spørgsmål nr. 69:
Mener ministeren, at klageadgangen gennem borger.dk fungerer optimalt, når
der på nuværende tidspunkt er registreret, efter det oplyste, over 10.000 rets-
sager ved domstolene om flypassagerers rettigheder?
Svar:
Det er Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, der er nationalt håndhævelsesmyndig-
hed i henhold til flypassagerrettighedsforordningen.
Jeg har derfor forelagt spørgsmålet for Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen oplyser følgende:
”Det kan indledningsvist oplyses, at Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsen arbejder
aktivt for at gøre opmærksom på den gratis klageadgang, der er på borger.dk.
Blandt andet har Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen kontakt med Forbruger Eu-
ropa og Forbrugerrådet Tænk for at sikre, at borgerne er opmærksomme på
denne klagemulighed. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har derudover oprettet
en specifik hjemmeside til at informere om flypassagerers rettigheder og Tra-
fik-, Bygge- og Boligstyrelsens klageadgang: www.flypassager.dk.
Med hensyn til de mange retssager anlagt ved domstolene om flypassagerret-
tighedsforordningen skal det bemærkes, at langt de fleste af disse sager efter
styrelsens oplysninger anlægges af de såkaldte retshjælpsvirksomheder. Der er
i stor udstrækning tale om kompensationssager, hvor passagerne efter aflyste
eller gennemførte, men forsinkede, flyrejser i henhold til flypassagerrettigheds-
forordningen kan have krav på kompensation på enten 250, 400 eller 600 euro
afhængig af rejsens længde.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 69: MFU spm. om ministeren mener, at klageadgangen gennem borger.dk fungerer optimalt, når der på nuværende tidspunkt er registreret, efter det oplyste, over 10.000 retssager ved domstolene om flypassagerers rettigheder, til transportministeren
2290248_0002.png
Side 2/3
Retshjælpsvirksomhederne tilbyder typisk en
såkaldt ”no cure – no pay”-pakke
for deres kunder. Betalingen til retshjælpsvirksomhederne udgør efter styrel-
sens oplysninger mellem 25 til 50 pct. af de på forhånd fastlagte kompensati-
onsbeløb, som passagerne er berettiget til at få på grund af den opståede forsin-
kelse eller aflysning.
Det følger af flypassagerrettighedsforordningen, at passagerer, som ønsker at
indgive en klage hos Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, er forpligtet til først at
forsøge at få sit krav igennem direkte over for luftfartsselskabet. Ved brug af
retshjælpsvirksomheder kan man imidlertid springe dette led over og anlægge
sag direkte ved domstolene.
Dertil kommer, at Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen i sin sagsbehandling er un-
derlagt officialprincippet, som bl.a. medfører en forpligtelse for styrelsen til at
partshøre luftfartsselskaberne, inden der træffes afgørelse.
Flere luftfartsselskaber har tilkendegivet, at en stor del af de sager, der indbrin-
ges for domstolene, forliges af luftfartsselskaberne, inden sagen behandles af
domstolene. Baggrunden herfor er, at det kan være dyrt for luftfartsselskaberne
at føre retssager, hvorfor der laves en afvejning mellem på den ene side om-
kostningerne ved førelsen af sagerne for retten og på den anden side de krav,
som retshjælpsvirksomhederne gør gældende over for luftfartsselskaberne.
Endvidere gør der sig det gældende, at domstolene pga. værnetingsregler som
udgangspunkt kan behandle passagerens fulde rejse, når man fx via en rets-
hjælpsvirksomhed anlægger en sag ved en domstol, hvorimod Trafik-, Bygge-
og Boligstyrelsen - bortset fra ud- og hjemrejser aflyst grundet COVID-19
udelukkende kan behandle klager over afgange fra Danmark eller rejser til
Danmark fra et tredjeland. Det indebærer, at domstolene fx kan behandle sager
om forsinkelser opstået på returflyvninger fra andre EU-lande til Danmark,
mens Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen ikke kan behandle en sådan sag. Passa-
geren vil i en sådan sag skulle kontakte et andet lands tilsvarende myndighed.
Det bemærkes, at Københavns Byret pr. medio november 2020 har modtaget
ca. 3800 sager på området i 2020. Til sammenligning lå det samlede tal for
2019 på 9064. Det markante fald i antallet af anlagte sager kan ses i sammen-
hæng med, at lufttrafikken
og dermed også antallet af forsinkede fly - siden
foråret i år pga. COVID-19-pandemien er blevet væsentlig reduceret. For antal-
let af sager hos Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen kan det til sammenligning op-
lyses, at der i 2019 blev modtaget i alt 3219, mens der pr. medio november
2020 er modtaget i alt 5254.”
Jeg kan henholde mig til det af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen oplyste.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 69: MFU spm. om ministeren mener, at klageadgangen gennem borger.dk fungerer optimalt, når der på nuværende tidspunkt er registreret, efter det oplyste, over 10.000 retssager ved domstolene om flypassagerers rettigheder, til transportministeren
2290248_0003.png
Side 3/3
I tillæg til ovenstående kan jeg oplyse, at mit ministerium i samarbejde med
Justitsministeriet er i gang med at afdække mulighederne for at styrke hånd-
hævelsen af flypassagerrettighedsforordningen.
Med venlig hilsen
Benny Engelbrecht