Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
23. august 2021
2021-4832
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 26. juli 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Spørgsmål nr. 687:
Vil ministeren i relation til lov nr. 732 af 8. juni 2018 (om ændring
af færdselsloven og lov om registrering af køretøjer) oplyse, hvor
mange bilejere uden lovpligtig ansvarsforsikring, der har forfalden
gæld til dagsgebyr fra Dansk Forening for International Motorkø-
retøjsforsikring (DFIM) samt hvilket beløb de skylder, hvilken etni-
citet de har samt redegøre for, om gælden kan eller bør kunne sen-
des til inddrivelse hos Gældsstyrelsen?
Svar:
Jeg har til brug for besvarelse af spørgsmålet indhentet oplysnin-
ger fra Dansk Forening for International Motorkøretøjsforsikring
(DFIM).
DFIM har oplyst mig, at der pr. 1. august 2021 var 8.984 åbne sa-
ger, hvor køretøjet hverken er afmeldt fra registrering eller genfor-
sikret. Det samlede udestående i disse sager er på ca. 707 mio. kr.
Derudover har DFIM sager, hvor køretøjet ikke længere er uforsik-
ret, men hvor den fulde gæld fortsat ikke er betalt.
DFIM har desuden oplyst, at foreningen ikke indsamler og regi-
strerer oplysninger om køretøjsejernes statsborgerskab, opholds-
grundlag eller etnicitet, og at foreningen i øvrigt ikke har adgang til
oplysninger herom.
Jeg kan generelt oplyse, at dagsgebyret ikke er en strafferetlig
sanktion. Der er derimod tale om en form for rykkergebyr, der ud-
gør et redskab, som DFIM har mulighed for at benytte med henblik
på at nedbringe antallet af uforsikrede køretøjer, og med henblik
på at finansiere garantiordningens hovedvirksomhed, det vil sige
udbetaling af erstatninger til personer, der har været involveret i
færdselsuheld med uforsikrede køretøjer.