Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2432714_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
10. august 2021
2021-4715
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 13. juli 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Er-
ling Bonnesen (V).
Spørgsmål nr. 683:
Vil ministeren give en aktuel orientering om togdriften på
Svendborgbanen, herunder for tiden siden Arriva overtog driften af
banen, og redegøre for om Arriva overholder sine kontraktlige
forpligtelser? Og vil ministeren kommentere, hvorfor der ifølge
artiklen ”Skarp kritik af Arriva: Togene går overhovedet ikke til
tiden” fra
Fyns Amts Avis den 13. juli 2021 kan være så stor og helt
forskellig opfattelse af, om togdriften kører tilfredsstillende eller ej,
og om ministeren mener, der er initiativer, der bør tages og i
bekræftende fald hvilke?
Svar:
Jeg har bedt Arriva redegøre for den aktuelle drift på strækningen.
Arriva har oplyst følgende, som jeg henholder mig til:
”Til
besvarelsen af spørgsmålet finder Arriva det vigtigt at skelne
mellem operatørpunktlighed og togpunktlighed.
Operatørpunktligheden er punktligheden, som kun operatøren er
ansvarlig for.
Det er operatørpunktligheden Arriva måles på i kontrakten med
Transportministeriet. Togpunktligheden er derimod den
punktlighed, som passagerne oplever, og som påvirkes både af
operatørens performance samt øvrige eksterne parter, f.eks.
Banedanmark.
Svendborgbanen er kendetegnet ved at være enkeltsporet med få
muligheder for krydsning (tog i modsatkørende retninger kan
krydse hinanden), høj frekvens (tre tog i hver retning i
myldretiden) og aldrende signaler, der afventer udskiftning. En
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 683: MFU spm. om en aktuel orientering om togdriften på Svendborgbanen, til transportministeren
2432714_0002.png
Side 2/5
driftsforstyrrelse af en enkelt togafgang kan derfor få
konsekvenser for flere afgange på hele banen.
Et centralt princip i Arrivas planlægning af køreplaner og drift er
”bedst for flest”. Derfor vurderer vi altid, hvordan vi hurtigst
muligt får genoprettet en normal drift efter driftsforstyrrelser til
glæde for flest mulige passagerer.
I artiklen, som der henvises til, spørges Arriva til opstarten af
driften på Svendborgbanen. Til dette spørgsmål kan Arriva kun
forholde sig til den del af driften, som vi selv kan kontrollere,
hvilket måles med operatørpunktligheden. Arriva kommenterede
i artiklen, at vi havde fået en god start med henvisning til, at vi i
fem ud af seks måneder i 1. halvår (se uddybning nedenfor) har
leveret over vores servicemål. I fire af månederne endda
væsentligt over servicemålet.
Til spørgerens konkrete spørgsmål om operatørpunktligheden for
Svendborgbanen og til videre redegørelse for antal af samt
kildeoplysning om aflyste og forsinkede tog på banen kan Arriva
oplyse som følger:
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 683: MFU spm. om en aktuel orientering om togdriften på Svendborgbanen, til transportministeren
2432714_0003.png
Side 3/5
Der kan videre oplyses følgende om registrerede årsager for
afvigelser med Banedanmark-ansvar i maj og juni som ses at
have været de mest udfordrede måneder:
Ifølge Arrivas kontrakt med Transportministeriet er
bodstærsklen for vores operatørpunktlighed 95,8 %. Punktlighed
under denne værdi udløser bod og 95,8% er dermed et centralt
servicemål for kontrakten.
Arriva kan konkludere, at vi i 2021 har levet op til vores
operatørpunktlighed i fem ud af seks måneder. I juni måned har
vi desværre været udfordret ift. operatørpunktligheden primært
grundet udfordringer med materiellet. Enhver opstart er svær,
når en operatør overgår til en ny kontrakt med nye strækninger
og nye togtyper.
Arriva er opmærksom på, at det er togpunktligheden, som
passagerne går op i og oplever i deres dagligdag. Derfor
samarbejder Arriva tæt med både Banedanmark, passagerer,
kommuner og øvrige aktører, så passagerne får den bedst mulige
passageroplevelse ud fra de vilkår, som er givet.
Vi anerkender og forstår passagerernes frustrationer over såvel
aflysninger som forsinkelser, og gør dagligt vores bedste for at
sikre den bedste og mest stabile drift.
Oplysninger til passagererne om forhold, der knytter sig til
aflyste eller forsinkede tog gives ad flere kanaler:
Arriva giver trafikinformation i toget ved lokomotivførers
højtalerudkald
der gives så specifikke oplysninger som det i
situationen er muligt herunder vejledning til videre rejse, så snart
det er kendt. Endvidere tilbyder Arriva sine passagerer at
modtage trafikinformation pr. SMS. Man kan tilmelde sig
ordningen via Arrivas hjemmeside.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 683: MFU spm. om en aktuel orientering om togdriften på Svendborgbanen, til transportministeren
2432714_0004.png
Side 4/5
På stationerne foretager Banedanmark højttalerudkald og på
stationer bestykket med skærme gives trafikinformation tillige ad
denne kanal. De samme oplysninger kan tilgås via
billetautomaten, som findes på alle stationer.
Endvidere opdateres rejsen på Rejseplanen med tekst attributter
om aktuel trafikinformation.
Arriva er opmærksom på at bl.a. det givne varsel påvirker den
kundeoplevede kvalitet af den trafikinformation passagererne
modtager. Arriva bestræber sig på at stille trafikinformation til
rådighed så hurtigt som muligt men søger selvsagt til tæt op imod
planlagt afgang med alle midler at afværge at toget forsinkes
eller aflyses og i stedet afvikles planmæssigt. Vi kan dermed ikke i
alle tilfælde undgå at trafikinformation tilgår på et tidspunkt,
som kan opleves som sent.”
Angående den refererede artikel noterer jeg mig, at Arriva efter
egen opfattelse kom godt fra start i årets første måneder, men sam-
tidig anerkender, at punktligheden i juni ikke var tilfredsstillende.
Arriva udpeger særligt infrastruktur- og materielforhold som bag-
vedliggende årsager og redegør kort for, hvad selskabet gør ved
sidstnævnte art problemer.
Arriva er således opmærksomme på den passageroplevede punkt-
lighed, men må nødvendigvis også forholde sig til kravene i trafik-
kontrakten.
I henhold til kontraktens Bilag 9, pkt. 2.2, ifalder Arriva bod ved en
samlet operatørpunktlighed under 95,8 pct. En samlet punktlighed
på eller over 96,7 pct. medfører omvendt bonus, jf. nedenstående
tabel.
Bonus-/bod-
trin
Punktlighed
Operatør, pct.
Fra og
med
Bonustrin 3
Bonustrin 2
98,5
97,6
98,5
Til og
ikke med
+2,5
+2,0
Bonus/bod: Andel af
tilskud per måned, pct.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 683: MFU spm. om en aktuel orientering om togdriften på Svendborgbanen, til transportministeren
2432714_0005.png
Side 5/5
Bonustrin 1
Neutralt
Bodtrin 1
Bodtrin 2
96,7
95,8
94,9
97,6
96,7
95,8
94,9
+1,0
Ingen regulering
-1,5
-2,5
Isoleret set lå punktligheden i juni på 91,6 pct. altså til bod, mens
punktligheden i maj på 95,8 pct. var ”neutral”. De foregående fire
måneder lå punktligheden isoleret set til bonus.
Arriva lever med andre ord op til kontrakten. Trafikken på Svend-
borgbanen er dog i fokus for mit ministeriums kontraktopfølgning.
Ministeriet følger i den forbindelse arbejdet i den bredt sammen-
satte task force, der blev nedsat efter mit møde den 2. november
2020 med transportordførerne samt de fire borgmestre og pend-
lerrepræsentanten på strækningen.
Med hensyn til infrastrukturen forventer Banedanmark at tage det
nye signalsystem i brug på Svendborgbanen ultimo 2025. I lyset af
denne tidshorisont foretog Banedanmark i første kvartal 2021 bl.a.
udskiftning og efterspænding af svelle-clips og vedligehold af spor-
skifter. Der er tale om præventiv vedligeholdelse med det formål at
opretholde sporets driftssikkerhed. Dette arbejde vil fortsætte frem
mod ibrugtagningen af de nye signaler.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht