Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2290254_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
26. november 2020
2020-8595
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 2. november 2020 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Preben Bang Henriksen (V).
Spørgsmål nr. 68:
Vil ministeren oplyse, hvorfor der skal gælde andre og mere lempelige regler
for flyselskaberne end for andre forretningsdrivende, når flyselskaberne ikke
indfrier deres udestående betalinger?
Svar:
Jeg læser spørgsmålet i forlængelse af de spørgsmål, som spørgeren også stil-
lede i forbindelse med samråd i Transportudvalget den 27. oktober 2020 og
dermed spørgerens henvisning til, at der almindeligvis indgives en inkassosag
og konkursbegæring over for en virksomhed, hvis den ikke efterkommer krav
om betaling af en fordring.
For så vidt angår spørgsmålet om konkursbegæring må jeg henvise til Justits-
ministeriet, der er ressortmyndighed på det formueretslige område. Det er dog
min formodning, at fordringer på flypassagerrettighedsområdet falder inden
for de samme formueretlige rammer som øvrige fordringer, og det dermed også
er muligt at indgive konkursbegæringer med afsæt i krav, der udspringer af fly-
passagerrettighedsreglerne.
Dernæst kan jeg oplyse, at der til min forståelse tidligere har været i hvert fald
én sag, hvor manglende betaling til flypassagererne under henvisning til flypas-
sagerrettighedsforordningen resulterede i en planlagt fogedforretning, hvor det
var planen at forsøge at gøre udlæg i det, der ville være af værdi på flyet for at få
inddrevet passagerernes penge. Fogedsagen blev dog aflyst, fordi det pågæl-
dende luftfartsselskab indfriede passagerernes krav.
Det er derfor min umiddelbare forståelse, at der ikke skelnes mellem luftfarts-
selskaber og andre virksomheder. For nærmere belysning af de formueretlige
aspekter af problemstillingen må jeg dog som tidligere nævnt henvise til
Justitsministeriet.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 68: MFU spm. om, hvorfor der skal gælde andre og mere lempelige regler for flyselskaberne end for andre forretningsdrivende, når flyselskaberne ikke indfrier deres udestående betalinger, til transportministeren
2290254_0002.png
Side 2/2
I tillæg til ovenstående er der inden for luftfartslovgivningen hjemmel til at
idømme luftfartsselskaberne en bøde, hvis de ikke overholder bestemmelserne
i flypassagerrettighedsforordningen. Der er endvidere hjemmel til at idømme
luftfartsselskaberne en bøde, hvis de ikke efterlever de afgørelser, som Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsen træffer i konkrete flypassagersager. Luftfartsselska-
berne kan således også forfølges strafferetligt.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har i den forbindelse en fast praksis med at
politianmelde luftfartsselskaberne, hvis de ikke efterlever de afgørelser, styrel-
sen træffer i forbindelse med konkrete passagerklager.
Jeg skal bemærke, at det i sidste ende er anklagemyndigheden, der vurderer,
om anmodninger om tiltalerejsning fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skal
opretholdes, og om luftfartsselskabet skal stilles over for et bødekrav ved dom-
stolene.
Herudover har jeg nu
som det også er spørgeren bekendt
bedt Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsen iværksætte en påbudsprocedure over for de luftfarts-
selskaber, der på åbenlys vis overtræder forordningens regler om refusion.
Jeg henviser til min besvarelse af TRU (alm. del) spørgsmål 55 og 67 for en
nærmere beskrivelse af påbudsproceduren, herunder processen for eventuelle
politianmeldelser af luftfartsselskaberne. Herudover kan jeg også henvise til
min besvarelse af TRU (alm. del) spørgsmål 56 for så vidt angår spørgsmålet
om at pålægge luftfartsselskaberne morarenter i forbindelse med for sen refun-
dering af flypassagerernes penge.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht