Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2434103_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
17. august 2021
2021-4603
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 6. juli 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 675:
Hvad vil statens omkostninger være ved at reducere prisen for ung-
domskortet for brugerne med hhv. 10 pct., 20 pct., 30 pct., 40 pct.
og 50 pct.?
Svar:
Jeg har bedt Trafikstyrelsen forholde sig til spørgsmålet, og styrel-
sen oplyser følgende, som jeg henholder mig til:
”I
2019 udgjorde statens udgifter
1
til ungdomskort ca. 535 mio. kr.
og der blev i 2019 solgt 1.255.452 ungdomskort-måneder. Reduce-
res prisen for ungdomskortet for brugerne med hhv. 10 pct., 20
pct., 30 pct., 40 pct. eller 50 pct., skønner Trafikstyrelsen, at sta-
tens udgift til ungdomskort vil stige, jf. nedenstående tabel.
Merudgifterne ved at reducere prisen for ungdomskort for bru-
gerne med 10-50 pct. estimeres til at udgøre i størrelsesordenen
80-500 mio. kr. i forhold til i 2019. Det bemærkes, at der regnes
på baggrund af en normalsituation, hvor der ikke tages højde for
corona-krisen.
Statens sam-
let udgift
2019 i alt
(mio. kr.)
535
535
535
535
535
Samlet merudgift til
staten
i alt (mio. kr.)
80
164
253
391
504
Samlet udgift
til staten
i alt (mio. kr.)
615
699
787
926
1.038
Reduktion
(procent)
-10
-20
-30
-40
-50
Ekstra solgte
kortmåneder
43.941
87.882
131.822
175.763
219.704
1
Transportministeriets, Uddannelses- og Forskningsministeriets og Børne- og
Undervisningsministeriets samlede udgifter.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 675: Spm. om, hvad statens omkostninger vil være ved at reducere prisen for ungdomskortet for brugerne med hhv. 10 pct., 20 pct., 30 pct., 40 pct. og 50 pct., til transportministeren
2434103_0002.png
Side 2/2
Der er i de ovenstående beregninger taget udgangspunkt i en
priselasticitet på -0,35 ved en prisreduktion på 10
30 pct. og en
priselasticitet på -0,50 ved en større prisreduktion på 40
50 pct.
I hvilket omfang udgifterne til staten vil stige, vil dog konkret af-
hænge af ungdomskortindehavernes rabat, samt hvor mange der
vil erhverve sig et ungdomskort.
Der er i disse beregninger ikke taget højde for, hvad det vil koste
administrativt, hvis prisen for brugerne reduceres.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht