Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2430974_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
23. juli 2021
2021-4396
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 25. juni 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 657:
I rapporten ”Muligheder
for veterantogskørsel efter ibrugtagning
af nye signalsystemer”
fremgår nogle priser for udrustning af vete-
rantog, som er indhentet hos ETCS-leverandører. Vil ministeren
redegøre for, om de opnåede priser er højere end de priser, der er
opnået i forbindelse med den indgåede onboard-kontrakt med Al-
stom? Og i givet fald hvor meget højere?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, der oplyser føl-
gende:
”Danske veterantog
er ikke omfattet af kontraktens A-liste mellem
Alstom og Banedanmark om leverance af ombordudrustning, jf.
svar på TRU-spm. 654 alm. del.
Som en del af analysen af mulighederne for fortsat drift af veteran-
tog på jernbanenettet efter udrulningen af ETCS, blev omkostnin-
gerne herved dog oprindeligt drøftet med Alstom.
Alstom afgav indikative priser efter at have gennemført en såkaldt
Light Survey
på dels et damplokomotiv fra 1900, dels et diesello-
komotiv fra 1952. Prissætningen skyldtes ifølge Alstom, at man så
sig nødsaget til at indregne risici ved at skulle udstyre materielty-
per, som på nogle punkter afviger fra det materiel, der er omfattet
af kontrakten mellem Alstom og Banedanmark om leverance af
ombordudstyr.
På den baggrund opstillede Danske Veterantogs Fællesrepræsenta-
tion (DVF) en model, hvor en leverandør skal levere færdigt og
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 657: Spm. om de opnåede priser for udrustning af veterantog, som er indhentet hos ETCS-leverandører er højere end de priser, der er opnået i forbindelse med den indgåede onboard-kontrakt med Alstom, til transportministeren
2430974_0002.png
Side 2/2
godkendt udstyr til indbygning, hvorefter veterantogsorganisatio-
nerne, via en projektorganisation i DVF-regi, monterer og verifice-
rer dette.
På baggrund af denne model modtog DVF i 2015 indikative priser
og tidsplaner fra tre potentielle leverandører (Alstom, Siemens og
Thales). Ifølge disse vil de 27 veterankøretøjer kunne udrustes til
en samlet indikativ pris på mellem 75–410 mio. kr. (ekskl. moms,
pl-2019) alt efter hvilken arbejdsdeling, der vælges mellem leve-
randøren og DVF.
De laveste af de oplyste indikative priser lå overordnet set på et
sammenligneligt niveau med markedsprisen for udrustning af tog.
Markedsprisen er dog højere end priserne for udrustning af rul-
lende materiel på A-listen. Henset til fortroligheden i kontrakten,
kan de eksakte kontraktpriser ikke oplyses. De endelige priser ken-
des først efter gennemført udbud.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht