Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
23. juli 2021
2021-4396
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 25. juni 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 657:
I rapporten ”Muligheder
for veterantogskørsel efter ibrugtagning
af nye signalsystemer”
fremgår nogle priser for udrustning af vete-
rantog, som er indhentet hos ETCS-leverandører. Vil ministeren
redegøre for, om de opnåede priser er højere end de priser, der er
opnået i forbindelse med den indgåede onboard-kontrakt med Al-
stom? Og i givet fald hvor meget højere?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, der oplyser føl-
gende:
”Danske veterantog
er ikke omfattet af kontraktens A-liste mellem
Alstom og Banedanmark om leverance af ombordudrustning, jf.
svar på TRU-spm. 654 alm. del.
Som en del af analysen af mulighederne for fortsat drift af veteran-
tog på jernbanenettet efter udrulningen af ETCS, blev omkostnin-
gerne herved dog oprindeligt drøftet med Alstom.
Alstom afgav indikative priser efter at have gennemført en såkaldt
Light Survey
på dels et damplokomotiv fra 1900, dels et diesello-
komotiv fra 1952. Prissætningen skyldtes ifølge Alstom, at man så
sig nødsaget til at indregne risici ved at skulle udstyre materielty-
per, som på nogle punkter afviger fra det materiel, der er omfattet
af kontrakten mellem Alstom og Banedanmark om leverance af
ombordudstyr.
På den baggrund opstillede Danske Veterantogs Fællesrepræsenta-
tion (DVF) en model, hvor en leverandør skal levere færdigt og