Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2430970_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
23. juli 2021
2021-4396
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 25. juni 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 654:
Vil ministeren redegøre for, om der i udbudsmaterialet til den så-
kaldte onboard-kontrakt var fastlagt, at der - udover de dengang
kendte køretøjer - kunne forventes senere at tilkomme andre køre-
tøjstyper, der skulle kunne udrustes med ETCS under den samme
kontrakt?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, der oplyser føl-
gende:
”I udbuddet
og den efterfølgende kontrakt med Alstom opdeles
jernbanevirksomhederne i to lister: På den såkaldte A-liste er de
jernbanevirksomheder, som Alstom er forpligtet til at udruste rul-
lende materiel for under kontraktens forudsætninger. På B-listen
findes øvrige jernbanevirksomheder, som Alstom også er forpligtet
til at udruste rullende materiel for til anvendelse i Danmark, men
hvor den specifikke aftale (eksempelvis tid, pris og procesmæssige
forhold) mellem jernbanevirksomheden og Alstom ikke er regule-
ret i kontrakten.
Dette kan uddybes som følger:
I udbudsmaterialets kontrakt er anført, at kontraktens leverancer
omfatter installation af ETCS-udstyr samt, hvor det er relevant, in-
stallation af STM.
Oversigten over de virksomheder, der har rullende jernbanemate-
riel og er omfattet af kontrakten, samt deres materiel er anført i bi-
lag 2 til kontrakten.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 654: Spm. om der i udbudsmaterialet til den såkaldte onboard-kontrakt var fastlagt, at der - udover de dengang kendte køretøjer - kunne forventes senere at tilkomme andre køretøjstyper, der skulle kunne udrustes med ETCS under den samme kontrakt, til transportministeren
2430970_0002.png
Side 2/2
Appendix 2 afsnit 3.2 - 3.4 indeholder en kort beskrivelse af de om-
fattede virksomheder, og afsnit 4.2 - 4.4 indeholder en kort beskri-
velse af de omfattede køretøjer. Listen over disse virksomheder og
deres omfattede køretøjer udgør den såkaldte A-Liste.
Udbudsmaterialets kontrakt tager også højde for, at virksomheder
omfattet af kontrakten måtte anskaffe køretøjer, der ikke fremgik
af A-Listen på tidspunktet for kontraktens underskrift. Leverandø-
ren er således forpligtet til at udstyre sådanne køretøjer med
ERTMS.
For virksomheder og deres køretøjer, der ikke er omfattet af oven-
nævnte A-Liste, anfører kontrakten, at der er et yderligere antal
operatører af eksempelvis
gule arbejdskøretøjer og ”historiske” tog
(eksempelvis DSB Museum og andre organisationer). Disse opera-
tører, der er uden for rammerne af nærværende udbud, er anført i
den såkaldte Liste B i kontraktens bilag 2.
Afslutningsvis skal det bemærkes, at leverandøren, jævnfør kon-
traktens bestemmelse 2.2, er forpligtet til at levere ETCS til enhver
virksomhed og enhver togtype, der måtte ønske dette, og som er-
klærer, at køretøjerne primært skal bruges på de danske jernbaner.
En sådan aftale mellem en virksomhed uden for A-listen og leve-
randøren indgås dog direkte mellem de to parter og er ikke under-
lagt kontraktens restriktioner med hensyn til eksempelvis pris og
leveringstidspunkt. Der skal ligeledes i denne situation tages forbe-
hold for de dertil hørende procesmæssige forhold, herunder en ny
godkendelsesproces for sådanne udrustede tog udenfor A-listen
som følge af bl.a. EU’s 4. jernbanepakke.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht