Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
8. juli 2021
2021-4352
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 23. juni 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra ikke-medlem af udvalget (MFU) Pe-
ter Skaarup (DF).
Spørgsmål nr. 653:
Vil ministeren kommentere artiklen »Penge for konfiskerede biler
går ikke altid i statskassen« bragt af Jyllands-Posten.dk den 11.
juni 2021 og redegøre for, om vanvidsbilister i fremtiden kan tage
pant i bilen og få pengene udbetalt, hvis bilen bliver beslaglagt ef-
ter vanvidskørsel?
Svar:
Det følger af færdselslovens § 133 a, stk. 15, at straffelovens regler
om konfiskation gælder ved siden af færdselslovens regler om kon-
fiskation, i det omfang de ikke er fraveget ved færdselslovens reg-
ler.
Det indebærer bl.a., at særligt sikrede rettigheder i køretøjet som
udgangspunkt ikke berøres af konfiskation efter færdselsloven, jf.
straffelovens § 76, stk. 3. Panterettigheder, ejendomsforbehold og
andre særligt sikrede rettigheder i et køretøj består således fortsat,
selvom et køretøj konfiskeres efter færdselslovens regler. Det gæl-
der også i tilfælde, hvor køretøjet konfiskeres på grund af vanvids-
kørsel.
I praksis betyder det, at hvis der er pant i et køretøj, der konfiske-
res af retten efter de nye vanvidskørselsregler, vil der til panthaver
skulle udbetales den del af det indkomne auktionsprovenu ved det
efterfølgende salg, der svarer til værdien af den underliggende for-
dring. Det gælder både ved tredjemandskonfiskation og i tilfælde,
hvor føreren selv ejer køretøjet.
Pant er en måde at stille sikkerhed i et aktiv for opfyldelse af en
forpligtelse. Pant stilles typisk som sikkerhed for lån hos en långi-
ver, f.eks. i forbindelse med finansiering af et bilkøb. Pant er derfor