TRA N SPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato 24. n ov ember 2020
J. n r. 2020-8594
Frederi ksholms Kanal 27 F
1220 Køben h avn K
Tel efon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 2. november 2020 stillet m ig følgende spørgs-
m ål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Anne Honoré Østergaard (V).
Spørgsmål nr. 65:
Vil m inisteren arbejde for en automatisering af refusionsprocesserne, hvor til-
bagebetaling af penge for aflyste flyrejser automatisk udbetales inden for syv
dage?
Svar:
Det følger af flypassagerrettighedsforordningen, at luftfartsselskaberne i for-
bindelse m ed aflysning af en flyafgang skal refundere den fulde købspris for fly-
billetten inden for syv dage, efter at passageren har anmodet om refusionen.
Som jeg også oply ste i forbindelse med samråd i Transportudvalget den 27. ok-
tober 2020, så gælder denne syv dages-frist, uanset om tilbagebetalingen til
passagererne sker pr. automatik eller manuelt.
Det er i den sam menhæng det vigtigste for mig, at luftfartsselskaberne overhol-
der denne frist, og ikke hvordan de rent praktisk håndterer denne tilbagebeta-
ling til passagererne. Det er op til luftfartsselskaberne at vurdere, hvordan de
gør dette m est effektivt.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen oplyser desuden følgende:
”Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsen kan oplyse, at et luftfartsselskab skal tilbyde
berørte passagerer af en aflysning enten refusion eller om lægning af rejsen.
Denne forpligtelse gør, at passageren har et valg mellem refusion og om læg-
ning, når der er opstået en aflysning.
Det er Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens forståelse, at passagerer u nder nor-
m ale om stændigheder (dvs. omstændighederne før COVID-1 9-pandemien) ofte
ønsker, at luftfartsselskabet skal om lægge passagerens rejse, så passageren alli-
gev el kommer af sted på sin rejse trods aflysningen.