Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
5. juli 2021
2021-4336
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 22. juni 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Hans Kristian Skibby (DF).
Spørgsmål nr. 647:
Ministeren skriver i svaret på TRU alm. del - spørgsmål 462, at
Færdselsstyrelsens systemer ikke kan trække data om årsagen til
de afslag, der gives i nyansøgningssager, og at Færdselsstyrelsens
system kun indeholder én afgørelseskode med hensyn til tilbage-
kaldelser, hvorfor det ikke er muligt at sige noget kvalificeret om
antallet af afslag og tilbagekaldelser de seneste 10 år med begrun-
delse i, at virksomheden ikke opfylder kravene om vandel og god
skik. Er det muligt for Færdselsstyrelsen at foretage en manuel
gennemgang af sagerne for at fastlægge omfanget, og agter mini-
steren at tage initiativ til, at Færdselsstyrelsen får indrettet sit sy-
stem, så det fremover bliver muligt for Færdselsstyrelsen at trække
data om afslag og tilbagekaldelser på baggrund af bestemmelserne
om vandel og god skik, så det bliver muligt at få et overblik over
Færdselsstyrelsens arbejde?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Færdselsstyrelsen, der har udtalt
følgende, som jeg kan henholde mig til:
”I
princippet er det praktisk muligt for Færdselsstyrelsen at gen-
nemgå sagerne manuelt for at fastlægge omfanget af afslag med
begrundelse i vandel og god skik. En sådan gennemgang vil dog
være meget ressourcekrævende, da det vil kræve en gennemgang
af samtlige afslag på ansøgning om vognmandstilladelser.”
Hvad angår Færdselsstyrelsens system, vil jeg gå i dialog med
Færdselsstyrelsen om muligheden for at sætte flere afgørelseskor-
der på en enkelt sag, således det er lettere at få et overblik over
grunden til afslag.