Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2287925_0001.png
TRA N SPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato 24. n ov ember 2020
J. n r. 2020-8594
Frederi ksholms Kanal 27 F
1220 Køben h avn K
Tel efon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 2. november 2020 stillet m ig følgende spørgs-
m ål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Anne Honoré Østergaard (V).
Spørgsmål nr. 64:
Vil m inisteren oplyse, hvor mange af de forbrugere, der har anvendt klagead-
gangen gennem borger.dk, der rent faktisk har fået tilbagebetalt deres penge
for aflyste flyrejser?
Svar:
Det er Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, der er ansvarlig for klagesagsbehand-
lingen og dermed også klageadgangen gennem borger.dk.
Jeg har derfor bedt Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen forholde sig til spørgsmå-
let.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har oplyst følgende:
”Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsen kan oplyse, at styrelsen til og m ed den 1 5. no-
v ember 2020 har m odtaget 3.865 klager ov er manglende udbetaling af refusion
efter en aflysning i 2020.
Heraf gælder det for ca. 2.000 af klagesagerne, at passageren enten har fået el-
ler m å formodes at have fået udbetalt refusion af luftfartsselskabet.
Når styrelsen ikke kan oplyse et præcist antal for disse sager, skyldes det pri-
m ært, at en stor andel af sagerne ikke færdigbehandles af styrelsen. Sagerne
færdigbehandles eksempelvis ikke, når en klager informerer styrelsen om , at
refusionen er sket, før styrelsen har truffet afgørelse i sagen, hvilket ofte sker,
når styrelsen har sendt en partshøring til luftfartsselskabet om den m anglende
refusion. Sagerne færdigbehandles heller ikke, hvis klager ikke vender tilbage
på sty relsens opfølgende spørgsmål, hvilket også sker ofte. I sidstnævnte til-
fælde antager styrelsen, at klager ikke længere ønsker at opretholde sin klage,
hv ilket antages at skyldes, at den pågældende klager i m ellemtiden har modta-
get refusion fra luftfartsselskabet.”
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 64: MFU spm. om, hvor mange af de forbrugere, der har anvendt klageadgangen gennem borger.dk, der rent faktisk har fået tilbagebetalt deres penge for aflyste flyrejser, til transportministeren
2287925_0002.png
Si de 2/2
Jeg kan henholde mig til det af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen oplyste.
Med
v enlig
hilsen
Benny Engelbrecht