Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2423930_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
30. juni 2021
2021-4320
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 22. juni 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Lise-
lott Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 639:
Vil ministeren kommentere artiklen ”Fakta om dumping af bund-
slam” fra sn.dk
den 4. juni 2021 (https://sn.dk/Stevns/Fakta-om-
dumping-af-bundslam/artikel/1443059)? Og vil ministeren belyse,
hvordan kommunerne ved Køge Bugt vil blive påvirket af, at man
dumper 2,3 millioner kubikmeter bundslam i Køge Bugt?
Svar:
For så vidt angår artiklen fra sn.dk den. 4. juni 2021, kan det oply-
ses, at jeg tidligere har kommenteret en anden artikel om samme
emne. Til baggrund for spørgsmålets første del henvises derfor til
besvarelsen af MOF spørgsmål 1458:
https://www.ft.dk/sam-
ling/20201/lovforslag/L220/spm/194/svar/1791054/2409972.pdf
I forhold til, hvordan kommunerne ved Køge Bugt vil blive påvirket
af klapning af materialer i forbindelse med etablering af Lynette-
holm, har jeg indhentet nedenstående udtalelse fra Trafikstyrelsen,
som jeg kan henholde mig til:
”Trafikstyrelsen kan bekræfte, at det i forbindelse med etablerin-
gen af Lynetteholm er nødvendigt at foretage en mindre uddybning
i Svælget syd for Middelgrunden og i Kronløbet mod Levantkaj
samt foretage en bundudskiftning langs med perimeteren for at
sikre en tilstrækkelig geoteknisk stabilitet. De øverste jordlag er
forurenede og placeres i Lynettens deponi for havnesediment,
mens de øvrige rene og lettere forurenede materialer klappes i
Køge Bugt/Sydlige del af Øresund. Den samlede mængde klapma-
teriale forventes at kunne udgøre op til 2,5 mio. m
3
.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 639: MFU spm. om ministeren vil kommentere artiklen Fakta om dumping af bundslam fra sn.dk den 4. juni 2021, til transportministeren
2423930_0002.png
Side 2/2
Artiklen nævner problemer som mulig påvirkning af strande i Køge
Bugt og Stevns Rev, der er Natura 2000-beskyttet, samt mulig ilt-
svind og bunddød.
Ift. Natura 2000-område N206 Stevns Rev er det anført i tema-
rapporten for klapning og ændring af sejlrende, at ”sedimentmo-
delleringen viste at aflejring af sediment i Natura 2000-områ-
derne er på mindre end 1 mm og det vurderes derfor at det kan
afvises at sedimentation kan medføre en væsentlig påvirkning af
bundfloraen eller -faunaen i Natura 2000-områderne [N142 Salt-
holm og omliggende hav, N206 Stevns Rev, samt to svenske Na-
tura 2000-områder].”
Endvidere
fremgår det af rapporten, at: ”tilførsel
af iltforbrugende
stoffer (næringsstoffer, kvælstof og fosfor) til havbunden medfø-
rer et iltforbrug når de omsættes af bakterier mv. Dermed påvir-
ker de iltforholdet for øvrige organismer der lever i sedimentet.
Da tilførslen af iltforbrugende stoffer tilhører samme vandopland
som de klapmaterialet stammer fra, er det vurderet at påvirknin-
gen er lille.”
Af rapporten fremgår det også, at påvirkningen af vandområdet
Køge Bugt vurderes at være lille. Det fremgår, at: ”sammenfattende
vurderes påvirkningen af sedimentet uden for klapområderne,
som er vurderet med lav sårbarhed, for påvirkningen med næ-
ringsstoffer, at være af regional udbredelse, af lang varighed,
samt af lille intensitet. På baggrund heraf vurderes den overord-
nede betydning af påvirkningen at være lille.”
For yderligere at mindske påvirkninger i flora og faunas vækstsæ-
son graves og klappes der kun i 1. og 4. kvartal. Gravearbejdet for-
ventes foretaget over to år i perioderne oktober 2021 til marts 2022
og oktober 2022 til marts 2023.
Da den overordnede påvirkning af Køge Bugt vurderes at være lille,
vurderer Trafikstyrelsen ikke, at kommunerne ved Køge Bugt vil
blive væsentligt påvirket af klapningen forårsaget af Lynetteholm-
projektet.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht