Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
7. oktober 2021
2021-2430
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 18. juni 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra (MFU) Christoffer Aagaard Melson
(V)
Spørgsmål nr. 632
Vil ministeren redegøre for, hvorvidt den nye bekendtgørelse om
jernbanerelaterede servicefaciliteter er en overimplementering af
EU-reglerne på området, eftersom dele af bekendtgørelsen ikke har
noget ophæng i hverken direktiv 2012/34/EU om oprettelse af et
fælles europæisk jernbaneområde af 21. november 2012 eller i an-
den relevant EU-lovgivning?
Svar:
Servicefacilitetsbekendtgørelsen er udtryk for en meget høj grad af
minimumsimplementering af direktiv 2012/34/EU. Administrative
krav og byrder, som ikke følger direkte af EU-regulering, blev fjer-
net fra det endelige udkast. Det betyder, at operatørerne kun skal
leve op til en række minimumskrav for bl.a. takstfastsættelse af
priser på deres servicefacilitet og de deri leverede tjenesteydelser.
Bekendtgørelsen indeholder dog enkelte bestemmelser, der er fast-
sat som følge af jernbaneloven og stiller således krav, der går ud
over EU-reguleringen. Dette gør sig gældende for henholdsvis § 2,
stk. 4 vedrørende egen-levering og § 11. § 11 i bekendtgørelsen fast-
sætter en regel, hvor der skal differentieres i forhold til om man er
servicefacilitetsoperatør, der ligeledes har en dominerende stilling
på jernbanetransportmarkedet. Operatører med en dominerende
stilling på jernbanetransportmarkedet skal leve op til de generelle
minimumskrav i bekendtgørelsen, men derudover også en række
yderligere krav til beregningsmetoder og interne regnskaber. Disse
krav svarer til de krav, der var i den tidligere kombiterminalbe-
kendtgørelse. Bestemmelsen er derfor en lempelse af kombitermi-
nalbekendtgørelsen, da det alene er operatører, der har en domine-
rende stilling på jernbanetransportmarkedet, som nu skal leve op