Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
7. oktober 2021
2021-2430
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 18. juni 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra (MFU) Christoffer Aagaard Melson
(V)
Spørgsmål nr. 631:
Vil ministeren på baggrund af den nye bekendtgørelse om jernba-
nerelaterede servicefaciliteter forholde sig til, at reglerne og de
øgede omkostninger muligvis vil medføre, at nogle aktører trækker
sig ud af markedet for håndtering af banegods, og at andre afholder
sig fra at gå ind på markedet, fordi kravene ikke kan efterkommes i
praksis? Der henvises til høringssvaret fra organisationerne Dansk
Banegods, Danske Havne, DI Transport og Danske Shipping- og
Havnevirksomheder fra 10. juni 2021.
Svar:
Bekendtgørelsen om jernbanerelaterede servicefaciliteter indebæ-
rer, for at leve op til EU-reglerne, en udvidelse af kombiterminal-
bekendtgørelsens anvendelsesområde. De gamle regler omfattede
kun de tre statslige kombiterminaler, mens den nye bekendtgørel-
ser omfatte alle aktører, der tilbyder omlastning mellem bane og
andre transportformer, herunder havnefaciliteter samt andre ser-
vicefaciliteter, der er omfattet af direktivets bilag II, punkt 2. Med
udvidelsen af anvendelsesområdet i servicefacilitetsbekendtgørel-
sen betyder det, at en række operatører, som ikke tidligere har væ-
ret underlagt regulering, bliver underlagt reguleringen i servicefa-
cilitetsbekendtgørelsen.
Bekendtgørelsen minimumsimplementerer i høj grad direktiv
2012/34/EU og lægger sig sprogligt op af ordlyden i direktivet. Ad-
ministrative krav og byrder, som ikke følger direkte af EU-regule-
ring er fjernet fra bekendtgørelsen - dog med undtagelse af få be-
stemmelser, der følger af jernbaneloven. Det betyder, at operatø-
rerne kun skal leve op til en række minimumskrav for bl.a. takst-
fastsættelse af priser på deres servicefacilitet og de deri leverede