Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2458215_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
7. oktober 2021
2021-2430
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 18. juni 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra (MFU) Christoffer Aagaard Melson
(V)
Spørgsmål nr. 631:
Vil ministeren på baggrund af den nye bekendtgørelse om jernba-
nerelaterede servicefaciliteter forholde sig til, at reglerne og de
øgede omkostninger muligvis vil medføre, at nogle aktører trækker
sig ud af markedet for håndtering af banegods, og at andre afholder
sig fra at gå ind på markedet, fordi kravene ikke kan efterkommes i
praksis? Der henvises til høringssvaret fra organisationerne Dansk
Banegods, Danske Havne, DI Transport og Danske Shipping- og
Havnevirksomheder fra 10. juni 2021.
Svar:
Bekendtgørelsen om jernbanerelaterede servicefaciliteter indebæ-
rer, for at leve op til EU-reglerne, en udvidelse af kombiterminal-
bekendtgørelsens anvendelsesområde. De gamle regler omfattede
kun de tre statslige kombiterminaler, mens den nye bekendtgørel-
ser omfatte alle aktører, der tilbyder omlastning mellem bane og
andre transportformer, herunder havnefaciliteter samt andre ser-
vicefaciliteter, der er omfattet af direktivets bilag II, punkt 2. Med
udvidelsen af anvendelsesområdet i servicefacilitetsbekendtgørel-
sen betyder det, at en række operatører, som ikke tidligere har væ-
ret underlagt regulering, bliver underlagt reguleringen i servicefa-
cilitetsbekendtgørelsen.
Bekendtgørelsen minimumsimplementerer i høj grad direktiv
2012/34/EU og lægger sig sprogligt op af ordlyden i direktivet. Ad-
ministrative krav og byrder, som ikke følger direkte af EU-regule-
ring er fjernet fra bekendtgørelsen - dog med undtagelse af få be-
stemmelser, der følger af jernbaneloven. Det betyder, at operatø-
rerne kun skal leve op til en række minimumskrav for bl.a. takst-
fastsættelse af priser på deres servicefacilitet og de deri leverede
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 631: MFU spm. om ministeren vil forholde sig til, at reglerne og de øgede omkostninger muligvis vil medføre, at nogle aktører trækker sig ud af markedet for håndtering af banegods, og at andre afholder sig fra at gå ind på markedet, fordi kravene ikke kan efterkommes i praksis, til transportministeren
2458215_0002.png
Side 2/2
tjenesteydelser. For operatører, der ikke tidligere har været under-
lagt denne regulering vil der kunne forekomme begrænsede er-
hvervsøkonomiske konsekvenser, når operatørerne skal tilpasse
deres virksomhed til den nye regulering. Det har været nødvendigt
at implementere reglerne i direktivet, som stiller en række af krav
til operatørerne. Det har derfor været vigtigt for mig, at mini-
mumsimplementere direktivet og lave et regelsæt, der underlægger
operatørerne færrest mulige byrder som muligt.
Jeg håber og tror ikke, at konsekvensen af implementeringen af
EU-reglerne bevirker, at aktører trækker sig ud af markedet for
håndtering af banegods, eller at det afholder nye aktører for at gå
ind i markedet. I den forbindelse vil jeg gerne bemærke, at ministe-
riet har forpligtet sig til foretage en vurdering af anvendelsen af be-
kendtgørelsen i 1. juli 2023 i medfør af servicefacilitetsbekendtgø-
relsen § 18.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht