Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
7. oktober 2021
2021-2430
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 18. juni 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra (MFU) Christoffer Aagaard Melson
(V)
Spørgsmål nr. 627:
Vil ministeren på baggrund af den nye bekendtgørelse om jernba-
nerelaterede servicefaciliteter redegøre for, hvorfor der er behov
for at udstrække reglerne til nu at omfatte alle jernbanerelaterede
servicefaciliteter i Danmark, som hidtil ikke har været omfattet af
kombiterminalbekendtgørelsen.
Svar:
Transportministeriet modtog i juli 2019 åbningsskrivelse
2019/2157 om manglende gennemførelse af Kommissionens direk-
tiv (EU) nr. 2012/34 af 21. november 2012 om oprettelse af et fæl-
les europæisk jernbaneområde. Åbningsskrivelsen nødvendig-
gjorde en ændring af reglerne om jernbanerelaterede servicefacili-
teter, som ikke var implementeret i overensstemmelse med direkti-
vet. Ministeriet udarbejdede på den baggrund bekendtgørelse om
jernbanerelaterede servicefaciliteter og tjenesteydelser, som har er-
stattet kombiterminalbekendtgørelsen.
EU-direktivet stiller en række regler for operatører af jernbanerela-
terede servicefaciliteters takstfastsættelse af ydelser og betingelser
for adgang til servicefaciliteten, og implementeringen heraf er obli-
gatorisk for den danske stat. Transportministeriet har derfor søgt
at minimumsimplementere direktivet i bekendtgørelsen for at
sikre, der stilles færrest mulige administrative krav og byrder for
operatørerne af banegods.
For at leve op til de obligatoriske EU-
retlige forpligtelser var det nødvendigt at foretage en udvidelse af
kombiterminalbekendtgørelsens anvendelsesområde, da det alene
var de tre statsejede kombiterminaler, der var underlagt regulerin-
gen i kombiterminalbekendtgørelsen. Med den nye servicefacili-
tetsbekendtgørelse vil en række operatører, som udbyder jernbane-