Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2436299_0001.png
Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 523
Offentligt
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
3. juni 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 17. maj 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Susanne Zimmer (UFG).
Spørgsmål nr. 523:
Vil ministeren med henvisning til redegørelsen fra tænketanken
Geohav »Asbest-problematikken ved Egholmlinjeføringen« af 12.
maj 2021 oplyse, hvilke muligheder ministeren har for at få en bedre
afdækning af de affaldsstoffer, som siden 1976 er deponeret i og om-
kring Limfjorden, samt muligheder for at få undersøgt, hvilke af-
faldsstoffer der stadig befinder sig i områderne, som bliver påvirket
og/eller involveret i etableringen af en ny limfjordsforbindelse?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der har oplyst føl-
gende:
”Det er kendt, at der kan findes områder, hvor der findes nedgra-
vede, asbestholdige materialer i området langs Limfjorden. Der er
dog ikke kendte forekomster eller deponier indenfor det planlagte
tracé for Egholmlinjen.
Omkring 300 meter øst for selve linjeføringen er der tilbage i 1977
givet tilladelse til deponering af asbestholdige materialer i et om-
råde. I den opdaterede VVM for Egholmlinjen er området indteg-
net som opfyld, som vist på kortet nedenfor.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 623: Spm. om, hvilke regler der beskytter borgerne i Aalborg og Nørresundby i forhold til sundhedsskadelig og miljømæssig påvirkning fra de dokumenterede deponiområder i områderne både nord og syd for Limfjorden, vest, nord og syd for Aalborg, samt omfanget af asbest lagret i sedimentet i Limfjorden i den nuværende situation, og i tilfælde af at der igangsætte anlægsbyggeri i området på land og i vand, som f.eks. en Egholmforbindelse, til miljøministeren
2436299_0002.png
Side 2/3
En problematik med eventuelle, ukendte forekomster af nedgra-
vede asbestholdige materialer i selve traceet for motorvejen løses i
forbindelse med detailprojekteringen, hvor der vil blive foretaget
miljøtekniske jordundersøgelser med det formål at belyse, hvorvidt
der findes jordforurening og indhold af f.eks. bygningsmaterialer,
der indeholder asbest. Samtidig udarbejdes en detaljeret plan for
jordhåndtering og for sikkerhed og sundhed, hvor det bl.a. fastlæg-
ges, hvilke miljøhensyn og arbejdsmiljømæssige foranstaltninger,
der skal iværksættes for at hindre en spredning af f.eks. asbestfibre
ved afgravning og bortskaffelse.
Ved afgravning af asbestholdigt jord og materialer på land kan af-
gravningsområdet holdes fugtigt for at hindre spredning af asbe-
sten. Desuden vil der blive stillet krav til transport af asbestholdigt
materiale for også her at hindre en spredning af asbestholdigt støv.
Eventuelle asbestholdige materialer vil blive sendt på deponi, som
er godkendt til modtagelse heraf. Problematikken vedr. afgravning,
transport og deponering af jord, der indeholder asbestholdige ma-
terialer er en kendt problemstilling fra mange bygge- og anlægsop-
gaver. Hvis der findes asbestholdige materialer tæt ved Limfjorden,
kan undersøgelsen suppleres med udtagning af prøver af havbun-
den
til analyse af, om der findes asbest her.”
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 623: Spm. om, hvilke regler der beskytter borgerne i Aalborg og Nørresundby i forhold til sundhedsskadelig og miljømæssig påvirkning fra de dokumenterede deponiområder i områderne både nord og syd for Limfjorden, vest, nord og syd for Aalborg, samt omfanget af asbest lagret i sedimentet i Limfjorden i den nuværende situation, og i tilfælde af at der igangsætte anlægsbyggeri i området på land og i vand, som f.eks. en Egholmforbindelse, til miljøministeren
2436299_0003.png
Side 3/3
Det følger af Vejdirektoratets oplysninger, at der er helt klare ret-
ningslinjer for håndteringen af et eventuelt fund af asbestholdige
materialer i forbindelse med anlægsarbejdet for 3. Limfjordsfor-
bindelse via Egholmlinjen, og jeg er derfor helt tryg ved, at et kom-
mende anlægsarbejde vil ske på forsvarlig vis.
Med venlig hilsen
Benny Engelbrecht