Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
20. juli 2021
2021-4261
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 17. juni 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Susanne Zimmer (UFG).
Spørgsmål nr. 621:
Vil ministeren begrunde sedimentundersøgelsernes ægthed, så der
præsenteres fyldestgørende DANAK-akkrediterede analyserappor-
ter for samtlige benævnte værdier i tabel 2 samt tabel 3 i reference
405 til Rambølls miljøkonsekvensrapport 2021?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der har oplyst føl-
gende:
”Vurdering
af sedimentets forureningsniveau, stoffrigivelse m.v. er
i VVM-undersøgelsen fra 2011 baseret på prøver udtaget i 2006 af
det daværende Nordjyllands Amt (tabel 3). Prøverne er analyseret
af laboratoriet Eurofins. På daværende tidspunkt var forurenings-
niveauet over grænseværdierne for klapning, særligt hvad angår
Tributyltin (TBT). TBT er udfaset i bundmaling fra 2003 og tinfor-
bindelsen nedbrydes med tiden. Dette sammenholdt med evt. æn-
drede strømnings- og aflejringsmønstre gør, at der i dag vil være et
andet/reduceret TBT forureningsniveau i bundsedimentet på gra-
velokaliteterne end tidligere.
Rambøll gennemførte i 2019 en fornyet prøvetagning og analyse af
de kemiske og fysiske sedimentforhold i områder, hvor der skal fo-
retages uddybning til sænketunnel. Antal og placering af sediment-
prøver blev udtaget i dialog med Miljøstyrelsen inden prøveudtag-
ning i efteråret 2019. De gennemførte analyser af sedimentprø-
verne fra Limfjorden i tabel 2 i 2019 er udført af firmaet ALS Den-
mark, som er DANAK akkrediteret.
Der stilles ikke krav til, at prøvetager er akkrediteret. Der stilles til
gengæld krav om, at prøvetagningen følger den tekniske anvisnin-