Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2430336_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
20. juli 2021
2021-4261
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 17. juni 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Susanne Zimmer (UFG).
Spørgsmål nr. 621:
Vil ministeren begrunde sedimentundersøgelsernes ægthed, så der
præsenteres fyldestgørende DANAK-akkrediterede analyserappor-
ter for samtlige benævnte værdier i tabel 2 samt tabel 3 i reference
405 til Rambølls miljøkonsekvensrapport 2021?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der har oplyst føl-
gende:
”Vurdering
af sedimentets forureningsniveau, stoffrigivelse m.v. er
i VVM-undersøgelsen fra 2011 baseret på prøver udtaget i 2006 af
det daværende Nordjyllands Amt (tabel 3). Prøverne er analyseret
af laboratoriet Eurofins. På daværende tidspunkt var forurenings-
niveauet over grænseværdierne for klapning, særligt hvad angår
Tributyltin (TBT). TBT er udfaset i bundmaling fra 2003 og tinfor-
bindelsen nedbrydes med tiden. Dette sammenholdt med evt. æn-
drede strømnings- og aflejringsmønstre gør, at der i dag vil være et
andet/reduceret TBT forureningsniveau i bundsedimentet på gra-
velokaliteterne end tidligere.
Rambøll gennemførte i 2019 en fornyet prøvetagning og analyse af
de kemiske og fysiske sedimentforhold i områder, hvor der skal fo-
retages uddybning til sænketunnel. Antal og placering af sediment-
prøver blev udtaget i dialog med Miljøstyrelsen inden prøveudtag-
ning i efteråret 2019. De gennemførte analyser af sedimentprø-
verne fra Limfjorden i tabel 2 i 2019 er udført af firmaet ALS Den-
mark, som er DANAK akkrediteret.
Der stilles ikke krav til, at prøvetager er akkrediteret. Der stilles til
gengæld krav om, at prøvetagningen følger den tekniske anvisnin-
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 621: Spm. om ministeren vil begrunde sedimentundersøgelsernes ægthed, så der præsenteres fyldestgørende DANAK-akkrediterede analyserapporter for samtlige benævnte værdier i tabel 2 samt tabel 3 i reference 405 til Rambølls miljøkonsekvensrapport 2021, til transportministeren
2430336_0002.png
Side 2/2
ger for indsamling af sediment til analyse for miljøfremmede stof-
fer, og der stilles krav til, at der anvendes godkendt emballage til
prøveindsamling. Emballage er udleveret af ALS før prøveindsam-
ling. Selve sedimentindsamlingen er udført af erfarne prøvetagere
fra firmaet Naturfocus, der også har udarbejdet baggrundsrappor-
ten om sedimentforhold i Limfjorden (reference 405).
Sedimentprøverne fra 2006 er ikke umiddelbart sammenlignelige
med sedimentprøver udtaget i undersøgelse fra 2019. I 2006 er der
kun taget to nedstik til en blandingsprøve fra én HAPS-prøve og
maksimalt til 15 centimeters dybde. Endvidere må det også formo-
des, at analysemetoder for miljøfremmede stoffer er raffineret si-
den 2006. På trods af forskelle i prøvetagningsmetodik og analyse-
metoder er der ikke signifikante forskelle af analyseværdier mellem
undersøgelserne i 2006 og 2019.
Vejdirektoratet har ikke grund til at betvivle sedimentundersøgel-
sernes
ægthed.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht