Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2434098_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
17. august 2021
2021-4227
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 14. juni stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del 614), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Spørgsmål nr. 614:
Vil ministeren redegøre for fordele og ulemper ved at give Færd-
selsstyrelsen mulighed for at inddrive straks-bøder hos udenland-
ske lastbilchauffører, idet disse i høj grad efterlader ubetalte reg-
ninger for parkeringsbøder på danske rastepladser og lign., henset
til at dette er konkurrenceforvridende, når danske chauffører må til
lommerne, mens de udenlandske slipper? Og vil ministeren ligele-
des redegøre for, om der eventuelt kan gives en delt mulighed mel-
lem politiet og Færdselsstyrelsen for at udskrive straks-bøder, så
politiet kan bevare muligheden, samtidig med at Færdselsstyrelsen
kan forstærke den indsats, de har med at holde orden på rasteplad-
serne?
Svar:
Jeg er enig med spørgeren i, at det ikke er rimeligt for de virksom-
heder, der betaler sine parkeringsafgifter, at udenlandsk registre-
rede lastbiler kan krydse grænsen og efterlade ubetalte p-afgifter.
Derfor er der igangsat en række tiltag, som har til formål at
fremme betaling og indkrævning af ubetalte parkeringsafgifter fra
bl.a. udenlandske vognmænd.
Færdselsstyrelsen har indgået en aftale med Euro Parking Collec-
tion plc (EPC) om opkrævning af ubetalte parkeringsafgifter for
udenlandske vognmænd. Der er på nuværende tidspunkt oversendt
over 5000 parkeringsafgifter til EPC, som er ved at blive behandlet.
Derudover der med lov nr. 884 af 12. maj 2021 indført en differen-
tiering af parkeringsafgifter udstedt af Færdselsstyrelsen for lastbi-
ler og busser på statsvejene, således at parkeringsafgiftens størrelse
nedsættes ved indbetaling inden for en nærmere fastsat frist. Det
forventes med denne bestemmelse, at betalingsandelen af parke-
ringsafgifter udstedt til udenlandske køretøjer bliver højere.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 614: MFU spm. om ministeren vil redegøre for fordele og ulemper ved at give Færdselsstyrelsen mulighed for at inddrive straks-bøder hos udenlandske lastbilchauffører, idet disse i høj grad efterlader ubetalte regninger for parkeringsbøder på danske rastepladser og lign., henset til at dette er konkurrenceforvridende, når danske chauffører må til lommerne, mens de udenlandske slipper, til transportministeren
2434098_0002.png
Side 2/3
Jeg har forelagt spørgsmålet for Justitsministeriet, som har bedt
Rigspolitiet om en udtalelse. Rigspolitiet oplyser følgende, som jeg
kan henhold mig til:
”Rigspolitiet skal indledningsvis bemærke, at parkeringskontrol-
len på statsvejnettet, herunder kontrollen med den fastsatte 25-ti-
mers tidsbegrænsning for parkering på rastepladser, varetages
af Færdselsstyrelsen.
Politiet udfører således ikke kontrol af 25-timers tidsbegrænsnin-
gen på rastepladserne, men politiet kan kontrollere, om køretøjer
på rastepladser er parkeret til fare eller ulempe for færdslen. Poli-
tiet varetager herudover kontrollen med ulovlig parkering i nød-
spor samt parkering på til- og frakørselsramperne til rasteplad-
serne.
Udgangspunktet for overtrædelse af færdselslovens regler om
standsning og parkering er, at der pålægges en parkeringsafgift.
Et sådant pålæg udgør en forvaltningsretlig afgørelse, som træf-
fes af en forvaltningsmyndighed. Parkeringsafgifter påhviler som
udgangspunkt den, der har foretaget den uretmæssige parkering,
og der gives en frist for rettidig indbetaling. Afgiften overgår til
ejer/bruger af køretøjet, hvis den ikke betales inden for fristen.
I de tilfælde, hvor en overtrædelse af færdselslovens standsnings-
og parkeringsbestemmelser har været til fare for andre eller unø-
digt voldt ulempe for færdslen, straffes disse standsnings- og par-
keringsforseelser med bøde i medfør af færdselslovens § 118, stk.
8.
Rigspolitiet skal bemærke, at ”straksbøder” ikke er en betegnelse,
der anvendes i færdselsloven. Rigspolitiet har derfor forstået
spørgsmålet således, at det vedrører adgangen til at tilbageholde
køretøjer, indtil forskyldte bøder eller parkeringsafgifter er betalt.
Det kan oplyses, at der i medfør af færdselslovens § 120 er hjem-
mel for politiet til at tilbageholde køretøjer indtil forskyldte bøder
eller standsnings- og parkeringsafgifter er betalt, eller der er stil-
let sikkerhed herfor, såfremt såvel føreren som det anvendte køre-
tøj er hjemmehørende i udlandet. Retsplejelovens regler om be-
slaglæggelse med henblik på konfiskation finder anvendelse i for-
bindelse med tilbageholdelsen, og tilbageholdelse kan kun ske,
hvis den findes påkrævet for at sikre betaling af de nævnte beløb,
jf. § 120, stk. 2.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 614: MFU spm. om ministeren vil redegøre for fordele og ulemper ved at give Færdselsstyrelsen mulighed for at inddrive straks-bøder hos udenlandske lastbilchauffører, idet disse i høj grad efterlader ubetalte regninger for parkeringsbøder på danske rastepladser og lign., henset til at dette er konkurrenceforvridende, når danske chauffører må til lommerne, mens de udenlandske slipper, til transportministeren
2434098_0003.png
Side 3/3
Bestemmelsen anvendes bl.a. af politiet, såfremt der som led i po-
litiets vejsidekontrol af tunge køretøjer konstateres overtrædelser
af køre- og hviletidsbestemmelserne. I de fleste tilfælde betales bø-
den, eller der stilles sikkerhed herfor umiddelbart i forbindelse
med politiets kontrol. I enkelte tilfælde er det dog nødvendigt at
tilbageholde køretøjet med henblik på at søge fyldestgørelse i kø-
retøjet på grund af manglende vilje eller evne til at betale.
Tilbageholdelse af køretøjer udgør et tvangsindgreb, ligesom ind-
drivelse af bøder eller afgifter som led i kontrollen indebærer et
væsentligt element af retshåndhævelse. Det er i den forbindelse
Rigspolitiets klare opfattelse, at dette alene bør foretages af poli-
tiet, der dels har de nødvendige kompetencer, ligesom politiet kan
anvende den fornødne magt, såfremt der
opstår behov herfor.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht