Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2424495_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
30. juni 2021
2021-4203
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 14. juni 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 613:
Vil ministeren redegøre for den forventede adfærdsændring blandt
distributører i forbindelse med regeringens varslede fjernelse af 11
kg-reglen i godskørselsloven, særligt henset til hvor mange lastbiler
der skal distribuere i byerne, der hvor der i dag kører varebiler, idet
det efter regeringens ændring vil være mere omkostningseffektivt
fremover at distribuere i lastbiler frem for varebiler især i byerne?
Svar:
Jeg har svært ved at se sammenhængen mellem en ophævelse af 11
kg-reglen og flere lastbiler i byerne.
En ophævelse af 11 kg-reglen vil forventeligt betyde, at de distribu-
tører, der i dag benytter sig af undtagelsen, fremover vil transpor-
tere gods for fremmed regning i varebiler under 2.000 kg, hvorved
de er undtaget krav om tilladelse. Alternativt vil de fortsætte med
at distribuere gods for fremmed regning i varebiler over 2.000 kg,
og således være omfattet af kravet om tilladelse.
Den nationale tilladelsesordning for varebiler består af færre og
mere lempelige krav til f.eks. egenkapital, krav til kvalifikationer,
overenskomstforhold mv., end tilfældet er for lastbiler (køretøjer
over 3.500 kg). Jeg kan derfor ikke se, at det skulle være mere om-
kostningseffektivt at distribuere i byerne med lastbiler, som alt an-
det lige er væsentligt langsommere og mindre fleksible end varebi-
ler; dette gælder også selvom lastbiler kan distribuere større volu-
men, hvilket dog ikke er synderligt relevant for distribution i by-
erne, hvor der generelt er mange aflæsningssteder og snævre tra-
fikforhold.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 613: Spm. om ministeren vil redegøre for den forventede adfærdsændring blandt distributører i forbindelse med regeringens varslede fjernelse af 11 kg-reglen i godskørselsloven, særligt henset til hvor mange lastbiler der skal distribuere i byerne, der hvor der i dag kører varebiler, idet det efter regeringens ændring vil være mere omkostningseffektivt fremover at distribuere i lastbiler frem for varebiler især i byerne, til transportministeren
2424495_0002.png
Side 2/2
Jeg vurderer det derfor ikke sandsynligt, at en ophævelse af 11 kg-
reglen vil medføre en omstilling fra varebiler til lastbiler, når det
kommer til distribution i byerne.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht