Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2424027_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
30. juni 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 14. juni 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 610:
Hvad ville omkostningerne være, hvis ungdomskortet blev gjort
gratis for brugerne?
Svar:
Jeg har bedt Trafikstyrelsen forholde sig til spørgsmålet, og styrel-
sen har oplyst følgende, som jeg henholder mig til:
”I
2019 udgjorde statens udgifter
1
til ungdomskort ca. 535 mio.
kr., og ungdomskortindehavernes egenbetaling udgjorde ca. 599
mio. kr. Den samlede udgift til ungdomskort var i 2019 ca. 1,13
mia. kr., jf. nedenstående tabel:
Kundernes samlede egenbe-
taling 2019 (mio. kr.)
599
Statens udgift 2019
(mio. kr.)
535
Samlet udgift 2019
(mio. kr.)
1.134
I alt 2019
Hvis ordningen gøres gratis, skal de direkte omkostninger for
kundernes samlede egenbetaling på ca. 599 mio. kr. dækkes gen-
nem et tilskud. Derudover må man forvente, at der er flere unge,
der vil anskaffe sig et ungdomskort, fordi det er gratis, hvilket
yderligere skal finansieres.
Baseret på opgørelser over antallet af studerende fra Danmarks
Statistik skønner Trafikstyrelsen, at der i 2019 var ca. 400.000
potentielle ungdomskortbrugere
2
, og ca. 32 pct. af disse unge/stu-
derende havde i 2019 et ungdomskort.
1
Transportministeriet og Børne- og Undervisningsministeriets samlede udgif-
ter.
2
Trafikstyrelsen skønner, at der var ca. 50.000 unge på en ikke-SU-beretti-
gede uddannelse i alderen 16-19-årige i 2019.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 610: Spm. om, hvad omkostningerne ville være, hvis ungdomskortet blev gjort gratis for brugerne, til transportministeren
2424027_0002.png
Side 2/2
Det må forventes, at de øvrige 68 pct. af disse unge også vil an-
skaffe sig et ungdomskort, hvis det er gratis. Et ungdomskort er
gyldigt i 30-120 dage, og hvis ordningen gøres gratis, må det an-
tages, at dem, som er berettigede til et ungdomskort, vil forlænge
gyldigheden. Det betyder, at de vil have et ungdomskort i hele den
periode, de er berettigede til det, også i ferieperioderne, hvilket
ikke gør sig gældende i dag.
Trafikstyrelsen antager, at den gennemsnitlige bruger køber ca. 8
ungdomskortmåneder årligt
3
. Hvis kortet gøres gratis, så antages
det, at der "købes" ungdomskort i 12 måneder årligt. Det vil øge
den samlede betaling for ungdomskort for de nuværende brugere
til 1,7 mia. kr. årligt. Opregnes dette til 100 pct. af de unge, vil om-
kostningen blive ca. 5,3 mia. kr. årligt.
Trafikstyrelsen vurderer, at antallet af ungdomskort vil stige
markant grundet en mere attraktiv ordning for ungdomskortbru-
gerne.
Det er Trafikstyrelens vurdering, at omkostningen ved at gøre
ungdomskort gratis for brugerne vil give en merudgift til staten
på 3-5 mia. kr. I hvilket omfang statens udgifterne til ungdoms-
kortordningen vil stige, vil dog afhænge af, hvor mange ung-
domskort, der vil blive solgt.
Ovenstående beregninger er behæftet med stor usikkerhed. Der er
i disse beregninger ikke taget højde for, hvad det vil koste admini-
strativt eller hvilken indflydelse, det vil have på kapaciteten i den
kollektive transport, hvis ordningen gøres gratis.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht
De otte måneder er forbundet med usikkerhed, idet Trafikstyrelsen
ikke har data over, hvor mange kortmåneder ungdomskortbrugerne
gennemsnitlig køber.
3