Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2424025_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
30. juni 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 14. juni 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 609:
Hvad vil omkostningerne være ved at udvide den nuværende ung-
domskortsordning til også at omfatte personer på 15 år? Og hvad
ville omkostningerne være, hvis udvidelsen indebar, at personer på
20 år var omfattet?
Svar:
Jeg har bedt Trafikstyrelsen forholde sig til spørgsmålet, og styrel-
sen har oplyst følgende, som jeg henholder mig til:
”Som
udgangspunkt har 15-årige og 20-årige i dag allerede mu-
lighed for at erhverve sig et ungdomskort (UU-kort til unge på
ungdomsuddannelser og VU-kort til unge på videregående ud-
dannelser), såfremt man er optaget på en SU-berettiget uddan-
nelse. Dog gælder dette ikke for de særlige XU-Ungdomskort, som
er målrettet de 16-19-årige, der ikke går på en SU-berettiget ud-
dannelse.
Trafikstyrelsen antager i det følgende, at der spørges til omkost-
ningen ved en udvidelse af ordningen for XU-Ungdomskort.
Ifølge Danmarks Statistik var der i 2019 ca. 275.000 unge i alde-
ren 16-19 år. Samme år var der ca. 7.000 ungdomskortbrugere,
der havde erhvervet sig et XU-kort, hvilket svarer til ca. 3 pct. af
de 16-19-årige.
Ifølge Danmarks Statistik var der i 2019 ca. 67.700 15-årige. Tra-
fikstyrelsen skønner, at
3 pct. af de 15- årige vil erhverve sig et
ungdomskort, hvilket svarer til ca. 2.000 ekstra ungdomskortbru-
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 609: Spm. om, hvad omkostningerne vil være ved at udvide den nuværende ungdomskortsordning til også at omfatte personer på 15 år, til transportministeren
2424025_0002.png
Side 2/2
gere. Det vil forventeligt medføre et mersalg på ca. 20.000 ung-
domskort-måneder
1
. De statslige omkostninger for ungdomskort
(XU) er normalt ca. 380 kr. pr. solgt kortmåned. Hvis unge på 15
år også får mulighed for at købe de særlige XU-ungdomskort, for-
ventes de statslige omkostninger derfor at stige i størrelsesorden
ca. 7,7 mio. kr. årligt.
Ifølge Danmarks Statistik var der i 2019 ca. 73.800 20-årige.
Trafikstyrelsen skønner, at
3 pct. af de 20-årige vil erhverve sig et
ungdomskort, hvilket svarer til ca. 2.000 ekstra ungdomskortbru-
gere. Det vil forventeligt medføre et mersalg på ca. 22.000 ung-
domskortmåneder
2
. De statslige omkostninger for ungdomskort
(XU) er normalt ca. 380 kr. pr. solgt kortmåned. Hvis unge på 20
år også får mulighed for at købe de særlige XU-ungdomskort, for-
ventes de statslige omkostninger at stige i størrelsesorden ca. 8,4
mio. kr. årligt.
Samlet set betyder det en stigning på 16,1 mio. kr. årligt, hvis ung-
domskort (XU) åbnes for de 15- og 20-årige.
Ovenstående beregninger er behæftet med stor usikkerhed, idet
omfanget af, hvor mange 15-årige og 20-årige, der vil benytte sig
af ordningen, ikke kendes.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht
Kort opgjort som 30-dages periodekort.
2
Kort opgjort som 30-dages periodekort.
1