Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2416160_0001.png
Side 1 af 6
Talemanuskript til brug for besvarelse af samrådsspørgsmål N den 10.
juni 2021
Samrådsspørgsmål
Er ministeren på baggrund af redegørelsen fra tænketanken Geohav »Asbest-problematikken
ved Egholmlinjeføringen« af 12. maj 2021 bekymret for, at der ved udgravning til
en motorvejstunnel i forbindelse med en eventuel Egholmmotorvej i gravspildet frigives
tungmetaller og asbest? Og hvordan vil ministeren med henvisning til Geohavs redegørelse
sikre sig, at der tages højde for inddragelse af alle vitale informationer om jordbundsforholdene
i det materiale, som vil blive lagt til grund for Folketingets behandling af
en anlægslov for en ny limfjordsforbindelse?
Samrådsspørger er Susanne Zimmer (UFG).
Besvarelse
Tak for spørgsmålet.
Indledningsvis vil jeg gerne sige, at der ved anlægsprojekter er
stor opmærksomhed på, at alle dele af processen sker så
skånsomt som muligt og under hensynstagen til omgivelserne.
Fokus er på både arbejdsmæssige, sundhedsmæssige og
miljømæssige forhold. Og der er derfor også fokus på
håndtering af udfordringer med asbest, hvor dette er relevant.
Grundlæggende set synes der dog ikke at være grund til
bekymring for asbest. Vejdirektoratet har således oplyst mig, at
der ikke er registrerede eller kendte forekomster af
asbestholdige materialer inden for det planlagt tracé for
Egholmlinjen.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 608: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 10/6-21 om linjeføring over Egholm, til transportministeren
Side 2 af 6
Jeg er meget bevidst om, at spørgsmålet om en 3.
Limfjordsforbindelse optager mange borgere og giver anledning
til megen debat i Nordjylland. Det gør det naturligvis, fordi en
ny fjordforbindelse er et meget vigtigt projekt for Nordjylland.
Men et så stort projekt kan heller ikke gennemføres uden at
påvirke omgivelserne. Sådan er det med alle store
anlægsprojekter.
Med regeringens udspil
Danmark fremad
Infrastrukturplan
2035
har vi lagt op til at prioritere en 3. Limfjordsforbindelse i
Egholmlinjeføringen, hvilket er i overensstemmelse med den
politiske aftale fra 2014 mellem den daværende SR-regering, V,
DF, LA og K.
Jeg var dengang som formand for Folketingets Transportudvalg
meget optaget af at bringe afklaring om linjeføringen af hensyn
til de mange borgere, der måtte leve i uvished grundet antallet
af mulige linjeføringer.
Jeg mener fortsat, at det var rigtig at træffe beslutningen
dengang. Valget af linjeføring var i overensstemmelse med
Vejdirektoratets faglige indstilling og er desuden den
linjeføring, som de nordjyske kommuner og Region Nordjylland
foretrækker.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 608: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 10/6-21 om linjeføring over Egholm, til transportministeren
Side 3 af 6
Vejdirektoratet har siden 2019 genbesøgt VVM-undersøgelsen,
så der nu foreligger et opdateret plangrundlag for
Egholmlinjeføringen. Der er blandt andet foretaget et grundigt
eftersyn af trafikberegninger, miljøvurderinger og
afværgeforanstaltninger, såsom etablering af faunapassager,
støjskærme og erstatningsnatur.
I forhold til den trafikale afvikling vurderer Vejdirektoratet, at
en 3. Limfjordsforbindelse i Egholmlinjen vil aflaste
Limfjordstunnellen og forbedre fremkommeligheden over
Limfjorden til og fra Vendsyssel, i Aalborg, Nørresundby og det
nærmeste opland. Derudover vil projektet reducere de trafikale
konsekvenser ved trafikuheld blandt andet understøttet af et
trafikledelsessystem, som kan guide trafikanterne.
Som tidligere oplyst er der ikke kendte forekomster af
asbestholdige materialer inden for det planlagt tracé for
Egholmlinjen. Derfor forventer jeg ikke, at der bliver
udfordringer hermed.
Her vil spørgeren så måske sige: Jo, jo, men er det ikke sådan,
at der altid er en risiko for
eller en mulighed for
at støde på
overraskelser, når man sætter spaden i jorden og graver.
Og hertil er svaret da
jo, det er der helt bestemt.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 608: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 10/6-21 om linjeføring over Egholm, til transportministeren
Side 4 af 6
Men samtidig er svaret også, at det er ikke noget særegent for
den tredje limfjordsforbindelse.
Når der nedrives landsbrugsejendomme er det således ofte
sådan, at der findes knuste asbestplader i markvejen eller
gamle, nedgravede olietanke.
Og i forbindelse med anden etape af Kalundborgmotorvejen var
det eksempelvis sådan, at Vejdirektoratet var nødt til at
nedlægge en gammel tankstation ved Regstrup, som havde
skabt væsentligt mere forurening i jorden, end hvad der var
forventet.
Det er altså helt normalt, at man kan støde på eksisterende
udfordringer med forurening, når man graver i jorden. En
indirekte fordel herved er, at man så også får mulighed for at
håndtere problemer i miljøet, som man ikke vidste fandtes.
En udfordring ved fund af uforudset forurening kan være, at det
påvirker anlægsøkonomien. Men som i alle andre større
anlægsprojekter er der derfor også indlagt en økonomisk
reserve i projektet for en 3. Limfjordsforbindelse, således at
uforudsete problemstillinger kan håndteres korrekt.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 608: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 10/6-21 om linjeføring over Egholm, til transportministeren
Side 5 af 6
Det er vigtigt for mig at slå fast, at der er helt klare
retningslinjer og en fast procedure for håndteringen, hvis der i
forbindelse med et kommende anlægsarbejde skulle findes
asbestholdige materialer.
Et første skridt er, at Vejdirektoratet
helt som de plejer
vil
undersøge ukendte forekomster af forurening under
detailprojekteringen.
I denne fase vil der blive foretaget miljøtekniske
jordundersøgelser, som blandt andet kan omhandle udførelse af
miljøboringer, hvorfra der udtages jordprøver til kemisk
analyse.
Hvis der i forbindelse med detailprojekteringen skulle findes
spor af forurening eller asbestholdige materialer i jorden, vil der
blive foretaget yderlige skridt for at håndtere forureningen
korrekt.
Her vil foranstaltningerne eksempelvis vedrøre udarbejdelse af
en jordhåndteringsplan, der redegør for håndteringen af den
afgravede jord.
Derudover vil der blive udarbejdet en detaljeret plan for
sikkerhed og sundhed, hvor ved det vil blive fastlagt, hvilke
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 608: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 10/6-21 om linjeføring over Egholm, til transportministeren
Side 6 af 6
miljøhensyn og arbejdsmiljømæssige foranstaltninger, der skal
iværksættes for at hindre en spredning af asbestfibre ved
afgravning og bortskaffelse.
På den baggrund er jeg helt tryg ved, at et kommende
anlægsarbejde for Egholmlinjen vil blive håndteret på forsvarlig
vis og under hensynstagen til omgivelserne.
Tak for ordet.