Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
1. juli 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 8. juni 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 607:
Hvordan har man organiseret posten og befordringen af post i
Tyskland, Frankrig, Norge og Storbritannien, og hvordan er forde-
lingen mellem offentlige og private aktører?
Svar:
Jeg henviser til vedlagte bilag 1-4 om befordringspligten i Tysk-
land, Frankrig, Norge og Storbritannien.
Indledningsvis bemærker jeg, at EU-landene generelt er omfattet
af EU’s postdirektiv
1
, som har medført, at det europæiske postmar-
ked er blevet liberaliseret. I direktivet indgår tillige minimumskrav
til befordringspligten i medlemsstaterne.
Norge følger som EØS-land udviklingen i EU's indre marked, og
den norske postlov er udformet i overensstemmelse med postdi-
rektivets krav.
Oplysningerne i bilagene er via Post Danmark indhentet fra Inter-
national Post Corporation’s
2
"Postal Regulatory Database 2021".
1
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 97/67/EF af 15. december 1997
som ændret ved direktiv 2002/39/EF af 10. juni 2002 og direktiv
2008/6/EF af 20. februar 2008.
2
International Post Corporation er en sammenslutning af 25 nationale post-
operatører fra større lande i Europa, Asien og Nordamerika.