Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2423471_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
29. juni 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 8. juni 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 605:
Vil ministeren kommentere materialet fra Foreningen STOP Unfair
Fragt's foretræde for udvalget den 1/6-21 vedrørende PostNord Lo-
gistics, jf. TRU alm. del - bilag 387?
Svar:
Jeg har følgende indledende kommentarer til det stillede spørgs-
mål i forhold til
materialet fra foreningen ”Stop Unfair Fragt”:
PostNord Logistics er et aktieselskab, der er 100 % ejet af det sven-
ske selskab, PostNord Group AB.
PostNord Logistics A/S og PostNord Group AB drives på et forret-
ningsmæssigt grundlag.
I overensstemmelse med den danske stats ejerskabspolitik
1
, pkt. 2,
gælder et ”armslængde”-princip
mellem Transportministeriet og
ledelsen af PostNord Group AB og denne koncerns datterselska-
ber, herunder PostNord Logistics A/S. Beslutninger om virksom-
hedernes strategi og investeringer træffes af selskaberne ud fra en
kommerciel vurdering af, hvad der tjener selskaberne bedst.
Jeg minder desuden om, at det ved etableringen af PostNord AB
blev slået fast, at formålet med fusionen var at skabe grundlaget
for, at de to postvirksomheder i henholdsvis Sverige og i Danmark
kan stå godt rustet til at møde de udfordringer, der vil være på
post-, pakke- og logistikmarkedet i de kommende år. Der henvises
1
Statens ejerskabspolitik, Finansministeriet, 2015.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 605: Spm. om kommentar til materiale fra Foreningen STOP Unfair Fragt's foretræde 1/6-21 vedrørende PostNord Logistics, til transportministeren
2423471_0002.png
Side 2/4
til PostNords pressemeddelelse om fusionen mellem Posten og
Post Danmark A/S fra 1. april 2008
2
.
Europa-Kommissionen har den 12. maj 2020 truffet afgørelse om
det kapitaltilskud på i alt 115 mio. kr. der blev ydet af PostNord
Group AB til PostNord Logistics A/S i 2018 og 2019. Kommissio-
nen fandt, at der ikke var tale om statsstøtte. Ligeledes vurderede
Kommissionen, at der ikke var foretaget transaktioner mellem Post
Danmark A/S og PostNord Logistics A/S, der udgjorde statsstøtte.
Sagen er indbragt for Retten. Sagen skal ikke forveksles med Ret-
tens dom i sag T-561/18, ITD A/S og Danske Fragtmænd A/S mod
Kommissionen, som blev afsagt den 5. maj 2020. Denne afsagte
dom vedrørte ikke PostNord Logistics.
Derudover bemærker jeg følgende til de medsendte slides:
Slide 1
er behæftet med fejl. For eksempel er PostNord Logistics
ikke er et datterselskab under PostNord Danmark, men et datter-
selskab under PostNord Group AB, og dermed et svenskejet sel-
skab.
Desuden er det sådan, at der ikke
findes et ”PostNord brevpostsel-
skab”,
og pakkeforretningen i Danmark ligger ikke i PostNord Lo-
gistics A/S, men i Post Danmark A/S.
Påstanden på
slide 2
om,
at PostNord’s redningsplan er, at Post-
Nord Logistics skal redde PostNord, er ikke korrekt. Post Danmark
A/S oplyser således, at
PostNord’s kunder efterspørger samlede
løsninger for deres transportopgaver. Derfor tilbyder PostNord
også gods- og logistikydelser.
Men disse aktiviteter kan ikke ”løfte”
den samlede koncerns økonomi.
Med hensyn til
slide 4
og påstandene her må det gentages, at
PostNord er på gods- og logistikmarkedet, fordi PostNords kunder
ifølge virksomheden efterspørger samlede logistikløsninger, både
for så vidt angår løsninger i Danmark, men også i hele Norden.
Vedrørende
slide 5 og 6
vil jeg henvise til drøftelserne i postord-
førerkredsen i 2020, hvor postordførerkredsen bl.a. modtog en
nærmere redegørelse om PostNord Logistics, herunder økonomien
2
https://www.postnord.com/media/press-releases/2008/merger-
between-posten-and-post-danmark
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 605: Spm. om kommentar til materiale fra Foreningen STOP Unfair Fragt's foretræde 1/6-21 vedrørende PostNord Logistics, til transportministeren
2423471_0003.png
Side 3/4
i selskabet, som blev udarbejdet af konsulenthuset McKinsey i for-
året 2020. Redegørelsen blev gennemgået på møder i postordfører-
kredsen i foråret 2020 og efterfølgende fremsendt til postordfører-
kredsen den 10. juni 2020.
I redegørelsen fremgår det bl.a., at værdien af det samlede styk-
godsmarked i Danmark blev estimeret til ca. 4-5 mia. kr., hvoraf
PostNord Logistics blev estimeret til at have en markedsandel på
6-8 % (jf. side 7 i McKinseys redegørelse). Endvidere fremgår det
af McKinsey undersøgelsen, at PostNord Logistics’ prissætning på
stykgods - i modsætning til tidligere - var på linje med konkurren-
terne på stykgodsmarkedet (jf. side 8 i McKinseys redegørelse). I
redegørelsen er der tillige en nærmere gennemgang af udviklingen
i PostNord Logistics driftsresultat (jf. side 4 i McKinseys redegø-
relse). Gennemgangen viste, at der var tale om en forbedring i
årene 2017
2019. Resultatet for 2020 vil ifølge virksomheden
blive offentliggjort en af de nærmere dage.
Vedrørende
slide 7 og 8
vil jeg henvise til side 4 (sidste afsnit) i
mit brev til Statsrevisorerne af 11. februar 2021 vedr. Rigsrevisio-
nens beretning om tilsynet med Post Danmarks regnskabspraksis.
Rigsrevisionens synspunkter afvises her. Desuden vil jeg henvise til
den nylige gennemgang for Transportudvalget den 8. juni 2021,
hvor revisionshuset Deloitte bl.a. gennemgik eksempler vedr. me-
toden for omkostningsfordelingen i Post Danmark A/S og i sam-
handlen mellem PostNord Logistics A/S og Post Danmark A/S.
Præsentationen blev fremsendt til Transportudvalget den 9. juni
2021.
Det fremgik bl.a. af denne gennemgang, at alle produkter, som
gennemgår en specifik proces i Post Danmarks produktionsappa-
rat, får omkostninger allokeret i forhold til det ressourcetræk, som
produkterne medfører. Dermed bliver omkostningerne fordelt for-
holdsmæssigt på de befordringspligtige og de ikke-befordringsplig-
tige produkter set ud fra ressourcetrækket. Dette er overensstem-
melse med reglerne i
EU’s postdirektiv om
en analyse af omkost-
ningernes oprindelse. Disse regler er fastlagt i regnskabsreglemen-
tet for Post Danmark A/S.
Vedrørende
slide 9
bemærkes det, at det er op til den enkelte
vognmand, hvordan vedkommende indretter sin forretning, så
længe det sker inden for lovens rammer.
Med hensyn til
slide 10
er påstandene om ulovligt statstilskud
ikke korrekt. I Rettens dom af 5. maj 2021 blev Kommissionens af-
gørelse opretholdt på tre områder, herunder den af statens ydede
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 605: Spm. om kommentar til materiale fra Foreningen STOP Unfair Fragt's foretræde 1/6-21 vedrørende PostNord Logistics, til transportministeren
2423471_0004.png
Side 4/4
kompensation for Post Danmark A/S’ varetagelse af befordrings-
pligten i 2017-2019. For så vidt angår de to andre forhold, hhv. et
koncerninternt kapitaltilskud fra PostNord AB til Post Danmark
A/S og en administrativ portoudlægsregel, fandt Retten, at Kom-
missionen burde have indledt en formel undersøgelsesprocedure.
Retten har således ikke fastslået, at der var tale om ulovlig stats-
støtte, men har pålagt Kommissionen at foretage en fornyet under-
søgelse på de to nævnte områder.
Afslutningsvis bemærker jeg, at jeg er udmærket klar over de krav,
der i dag stilles til vognmandsbranchen. Men jeg gør også opmærk-
som på, hvad den tidligere omtalte McKinsey undersøgelse viste
at PostNord Logistics A/S har en relativt beskeden markedsandel,
og at virksomheden prismæssigt ikke skiller sig ud fra andre virk-
somheder på markedet.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht