Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
6. juli 2021
2021-4089
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 8. juni 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Susanne Zimmer (UFG).
Spørgsmål nr. 603:
Vil ministeren med henvisning til TRU alm. del
–
bilag 371 oplyse,
hvordan man ved et eventuelt anlæg af en egholmlinjeføring i for-
bindelse med en 3. limfjordsforbindelse vil sikre sig overholdelse af
vandrammedirektivet, herunder at forurenet overfladevand i eks-
tremt vejr ikke siver ned i grundvandet og forurener drikkevandet?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der har oplyst føl-
gende:
”Håndtering
af vejvand fra motorvejen i følsomme drikkevandsom-
råder samt indvindingsoplande er underlagt særlige vilkår. Her op-
samles alt vejvand og ledes i tætte, lukkede rør til regnvandsbassi-
ner med tæt bund udført med dobbeltmembran af bentonit. Bassi-
net renser vejvandet inden det udledes til recipienten.
Vejdirektoratet indregner altid en klimafaktor ved dimensionerin-
gen af motorvejens afvandingssystem. Dimensioneringen af regn-
vandsbassiner afhænger af størrelsen på vejen eller hvilken slags
areal, der bliver overbelastet i tilfælde af meget kraftig regn. Korte-
ste periode for overbelastning til vandløb og terræn er henholdsvis
5 og 25 år. Overbelastning til vandløb betyder, at det indbyggede
nødoverløb i bassinet træder i kraft og leder mere vand til recipien-
ten.
Det er op til kommunen at stille krav i forhold til vandrammedirek-
tivet for hvad angår gentagelsesperioder og klimafaktorer. Blandt
andet ud fra en konkret vurdering af den skadevoldende virkning
ved en eventuel overbelastning.”