Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2425813_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
2. juli 2021
2021-4023
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 4. juni 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Anne Valentina Berthelsen (SF).
Spørgsmål nr. 597:
I den reviderede forordning om jernbanepassagerers rettigheder og
forpligtelser af 29. april 2021 indføres der en force majeure-be-
stemmelse. Hvordan vil ministeren sikre, at den nye force majeure-
bestemmelse på togområdet ikke bliver brugt af togselskaberne til
at trække sager om kompensation i langdrag, som det ses på flyom-
rådet? Og vil ministeren f.eks. holde fast i den nuværende ordning,
hvor DSB’s og Arrivas rejsetidsgaranti ikke kan sættes ud af kraft?
Svar:
Det er min helt klare forventning, at jernbaneselskaberne overhol-
der den reviderede forordning fra ikrafttrædelsesdatoen.
Som det fremgår af besvarelse af spørgsmål 595 (TRU alm. del)
med tilhørende bilag, så tilbyder vi på den række punkter endda
bedre passagerrettigheder i Danmark, end det forudsættes i EU-re-
guleringen, herunder kompensation ved togforsinkelser.
Som forordningen præciserer, er force majeure-klausulen i artikel
19, stk. 10, ikke til fri afbenyttelse. Det er alene i særlige tilfælde, at
bestemmelsen kan benyttes, og at
jernbanevirksomhederne derved
ikke er forpligtede til at betale kompensation.
Der skal være tale om situationer, som er
”direkte
forårsaget af el-
ler uløseligt forbundet med”
enten a) ekstraordinære forhold som
ikke kunne være undgået af jernbanevirksomheden, eksempelvis
ekstreme vejrforhold, b) egen skyld fra passagerens side, eller c) en
tredjeparts handling, som ikke kunne være undgået af jernbane-
virksomheden. Jernbanevirksomhederne er her forpligtede til at
godtgøre, at en af de afgrænsede force majeure-situationer indtræ-
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 597: Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at den nye force majeure-bestemmelse på togområdet ikke bliver brugt af togselskaberne til at trække sager om kompensation i langdrag, som det ses på flyområdet, til transportministeren
2425813_0002.png
Side 2/2
der.
Den reviderede forordning foreskriver ligeledes, at de ”om-
stændigheder, hvorunder jernbanevirksomheder ikke er forplig-
tede til at betale kompensation, bør være objektivt begrundede.”
Artikel 19, stk. 7, hjemler, at kompensationen for billetprisen skal
betales ”senest
én måned efter indgivelse af kompensationsansøg-
ningen.”
Det er derfor min forståelse, at kompensationsansøgnin-
gen skal være færdigbehandlet inden for en måned og derved ikke
kan trækkes i langdrag.
Som angivet i min besvarelse af spørgsmål 595 (TRU alm. del) er
det i Danmark Jernbanenævnet, der fører det overordnede tilsyn
med, at jernbanevirksomhederne efterlever forordningens bestem-
melser. Det kan dog oplyses, at det vil ligge inden for Jernbane-
nævnets beføjelse som tilsynsmyndighed at påse, hvorvidt den nye
force majeure-bestemmelse administreres korrekt, og herunder vil
nævnet blandt andet også kunne påtale og reagere overfor eventuel
langsom sagsbehandling hos jernbanevirksomhederne.
Med den reviderede forordning vil DSB og Arriva i de begrænsede
tilfælde, som er nævnt ovenfor, kunne tilsidesætte reglerne om rej-
setidsgaranti. Dette er en ret, som de har fået tildelt efter den revi-
derede forordning, og som jeg ikke som minister kan gå ind og fra-
tage dem. Hvis DSB og Arriva vælger at gøre brug af retten til at
påberåbe sig force majeure, vil ministeriet skulle tage stilling til på-
beråbelsen. DSB og Arriva kan dog også vælge at yde en ekstra ser-
vice og tilsidesætte deres ret efter forordningen. Det er dog udeluk-
kende op til dem.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht