Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
2. juli 2021
2021-4023
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 4. juni 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Anne Valentina Berthelsen (SF).
Spørgsmål nr. 597:
I den reviderede forordning om jernbanepassagerers rettigheder og
forpligtelser af 29. april 2021 indføres der en force majeure-be-
stemmelse. Hvordan vil ministeren sikre, at den nye force majeure-
bestemmelse på togområdet ikke bliver brugt af togselskaberne til
at trække sager om kompensation i langdrag, som det ses på flyom-
rådet? Og vil ministeren f.eks. holde fast i den nuværende ordning,
hvor DSB’s og Arrivas rejsetidsgaranti ikke kan sættes ud af kraft?
Svar:
Det er min helt klare forventning, at jernbaneselskaberne overhol-
der den reviderede forordning fra ikrafttrædelsesdatoen.
Som det fremgår af besvarelse af spørgsmål 595 (TRU alm. del)
med tilhørende bilag, så tilbyder vi på den række punkter endda
bedre passagerrettigheder i Danmark, end det forudsættes i EU-re-
guleringen, herunder kompensation ved togforsinkelser.
Som forordningen præciserer, er force majeure-klausulen i artikel
19, stk. 10, ikke til fri afbenyttelse. Det er alene i særlige tilfælde, at
bestemmelsen kan benyttes, og at
jernbanevirksomhederne derved
ikke er forpligtede til at betale kompensation.
Der skal være tale om situationer, som er
”direkte
forårsaget af el-
ler uløseligt forbundet med”
enten a) ekstraordinære forhold som
ikke kunne være undgået af jernbanevirksomheden, eksempelvis
ekstreme vejrforhold, b) egen skyld fra passagerens side, eller c) en
tredjeparts handling, som ikke kunne være undgået af jernbane-
virksomheden. Jernbanevirksomhederne er her forpligtede til at
godtgøre, at en af de afgrænsede force majeure-situationer indtræ-