Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2425791_0001.png
BILAG
2. juli 2021
Bilag til besvarelse af spørgsmål 595 (TRU
alm. del):
Passagerrettigheder i EU-forordnin-
ger og i danske regler
Tabel 1: Sammenligning af passagerrettigheder tildelt af henholds-
vis EU-forordninger og i Danmark
Nugældende forordning
Mulighed for undta-
1)
Indenlandsk personbefordring
Revideret forordning (2023)
1)
Tjenester, der udelukkende drives
med historisk eller turistmæssigt for-
mål, jf. artikel 2, stk. 2.
2)
Personbefordring med jernbane i
Indretning i Danmark
Vi har i Danmark på nuværende tidspunkt ingen
undtagelser til forordningens regler.
gelse fra forordningen
med jernbane (dog højest i fem år
med mulighed for forlængelse to
gange), jf. artikel 2, stk. 4.
2)
Personbefordring med jernbane byer og forstæder og regional personbe-
i byer, forstæder og regioner, jf. ar- fordring med jernbane, jf. artikel 2, stk.
tikel 2, stk. 5.
3)
Særlige tjenesteydelser eller
rejser, når en betydelig del af per-
6, litra a.
3)
International personbefordring med
jernbane, hvoraf en betydelig del og
sonbefordringen med tog, herunder mindst ét planmæssigt stop drives uden
mindst ét planmæssigt stop ved en for Unionen, jf. artikel 2, stk. 6, litra b.
station, finder sted uden for Fælles-
skabet (dog højst fem år), jf. artikel
2, stk. 6.
Cykelmedtagning
Mulighed for cykelmedtagning,
hvis muligt og hvis ikke det ikke er
til gene for jernbanetjenesten, jf.
artikel 5.
Ret til cykelmedtagning, hvis det rul-
lende materiel tillader det, dog med
visse undtagelser, f.eks. af sikkerheds-
mæssige- eller driftshensyn, som følge
af cyklens dimensioner, jf. artikel 6.
Tidsramme for an-
modning om assi-
stance for personer
med handicap
Ret til kompensation
ved forsinkelse
25 pct. af billetprisen ved 60-119
Krav om varsling min. 48 timer før Krav om varsling min. 24 timer før af-
afrejse, jf. artikel 24, litra a.
rejse, jf. artikel 24, litra a. Kan forlæn-
ges til 36 timer før afrejse indtil den 1.
juli 2026.
Krav om varsling min. 12 timer før afrejse. Ved
rejse med metro, S-tog, lokalbanetog og Øresund-
stog (dog ikke Vestbanen) er det ikke nødvendigt
at bestille assistance i forvejen.
Mulighed for cykelmedtagning. Det er togperso-
nalet, som vurderer, om der er plads.
25 pct. af billetprisen ved 60-119 minut- Rejsetidsgaranti hos DSB og Arriva*:
minutters forsinkelse, jf. artikel 17, ters forsinkelse, jf. artikel 19, stk. 1, litra 25 pct. af billetprisen ved 30-59 minutters forsin-
stk. 1, litra a.
50 pct. af billetprisen ved forsin-
a.
kelse.
50 pct. af billetprisen ved forsinkelse på 50 pct. af billetprisen ved 60-89 minutters for-
sinkelse.
75 pct. af billetprisen ved 90-119 minutters for-
sinkelse.
kelse på 120 minutter eller mere, jf. 120 minutter eller mere, jf. artikel 19,
artikel 17, stk. 1, litra b.
stk. 1, litra b.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 595: Spm. om, hvordan ministeren vil bidrage til at sikre, at danske togpassagerer i højere grad får gavn af både nye og eksisterende rettigheder, herunder at der føres det fornødne tilsyn med togselskabernes overholdelse af forordningen, til transportministeren
2425791_0002.png
Side 2/4
100 pct. af billetprisen ved forsinkelse på 120 mi-
nutter eller mere.
Levering af rejseoplys-
Jernbanevirksomheder og billetud- Jernbanevirksomheder, rejsebureauer
ninger**
stedere, der tilbyder befordrings-
og billetudstedere, der tilbyder befor-
I Danmark kan rejseinformationer findes på Rej-
seplanen.
Rejseplanen er ejet af de regionale trafikselska-
ber, DSB og Metroselskabet og kan dermed le-
vere opdaterede data fra samtlige danske tog- og
busselskaber.
Herudover er der i lov om trafikselskaber § 7, stk.
kontrakter på vegne af en eller flere dringskontrakter på vegne af en eller
jernbanevirksomheder, giver på an- flere jernbanevirksomheder, giver på
modning rejeoplysninger som angi- anmodning rejseoplysninger som angi-
vet i bilag II, del I, jf. artikel 8, stk.
1.
vet i bilag II, del I, jf. artikel 9, stk. 1.
Ligeledes giver jernbanevirksomheder
Ligeledes skal jernbanevirksomhe- og, hvor dette er muligt, billetudstedere 3 fastsat et krav om, at Movia, Metroselskabet og
der under rejsen som minimum
give passagererne de oplysninger,
der er angivet i bilag II, del II, jf.
artikel 9, stk. 2.
Klagehåndtering
og rejsebureauerm, som minimum pas- DSB, skal samarbejde om at leverer kunderettede
sageren de oplysninger, der er angivet i informationer, herunder trafikinformationer.
bilag II, del II under rejsen, jf. artikel 9, Dette har resulteret i etableringen af Din Offent-
stk. 2.
lige Transport (DOT).
Jernbanevirksomheder skal indføre Hver jernbanevirksomhed og stationsle- Der kan indsendes en klage til alle jernbanevirk-
en klageordning vedrørende de ret- der på en station, hvor der håndteres
tigheder og forpligtelser, der er om- mere end 10.000 passagerer pr. dag
handlet i forordningen, jf. artikel
27, stk. 1.
som årsgennemsnit, indfører en klage-
ordning vedrørende de rettigheder og
forpligtelser, der er omfattet af forord-
ningen, inden for deres respektive an-
svarsområder, jf. artikel 28, stk. 1.
Ligeledes kan der klages til Ankenævnet for Bus,
Tog og Metro, som behandler civilretlige tvister,
hovedsageligt vedrørende økonomiske mellem-
værende mellem klageren og en trafikvirksom-
hed i Danmark. Ankenævnet kan også behandle
klager vedrørende rejser til udlandet med kollek-
Enhver passager kan efter forgæves at
have klaget efter artikel 28 klage til det
nationale håndhævelsesorgan eller til
ethvert andet organ, som er udpeget af
en medlemsstat til formålet, jf. artikel
33.
Ankenævnet er etableret frivilligt af parterne i
bus-, tog- og metrosamarbejdet og Forbrugerrå-
det.
tiv trafik, solgt af udbydere med sæde i Danmark,
eller hvis ankenævnet er nærmere til at behandle
sagen, end et udenlandsk klagenævn.
somheder, der opererer i Danmark.
Herudover findes der Jernbanenævnet, som be-
handler klager vedrørende jernbanepassagerret-
tighedsforordningen, der falder uden for Anke-
nævnet for Bus, Tog og Metros afgørelseskompe-
tence.
Jernbanenævnet er uafhængigt og ikke underlagt
instruktionsbeføjelse fra transportministeren.
m
Anm.:
* For øvrige rejser på skinner gælder rejsegaranti, hvorved man kan få refunderet udgifter til alterna-
tiv befordring. Rejsegarantien varierer i de regionale trafikselskaber. For rejser med metro kan man
få dækket omkostninger på op til 300 kr. ved forsinkelse på 30 minutter eller mere.
**De bilag, der henvises til i forordningen, er vedlagt på side 3 og 4 nedenfor.
Kilde:
Fælles landsdækkende rejseregler af 1. januar 2021. Jernbanevirksomhedernes og de regio-
nale trafikselskabers hjemmesider.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 595: Spm. om, hvordan ministeren vil bidrage til at sikre, at danske togpassagerer i højere grad får gavn af både nye og eksisterende rettigheder, herunder at der føres det fornødne tilsyn med togselskabernes overholdelse af forordningen, til transportministeren
2425791_0003.png
Side 3/4
Bilag II
til nugældende forordning (EUROPA-PARLAMENTETS
OG RÅDETS FORORDNING (EF) Nr. 1371/2007 af 23. oktober
2007 om jernbanepassagerers rettigheder og forpligtelser):
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 595: Spm. om, hvordan ministeren vil bidrage til at sikre, at danske togpassagerer i højere grad får gavn af både nye og eksisterende rettigheder, herunder at der føres det fornødne tilsyn med togselskabernes overholdelse af forordningen, til transportministeren
2425791_0004.png
Side 4/4
Bilag II
til revideret forordning (EUROPA-PARLAMENTETS OG
RÅDETS FORORDNING (EU) 2021/782 af 29. april 2021 om jern-
banepassagerers rettigheder og forpligtelser (omarbejdning)):