Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
30. juni 2021
2021-3992
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 3. juni 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Hans Kristian Skibby (DF).
Spørgsmål nr. 581:
I forbindelse med varebilsordningen var det et selvstændigt formål
at udvide godskørselsloven til også at omfatte varebiler med hen-
blik på at begrænse sort arbejde. Vil ministeren med henvisning til
Færdselsstyrelsens redegørelse for Varebilsordningen TRU Alm.
del - Bilag 247 redegøre selvstændigt for de dokumenterede effek-
ter af varebilsordningen virkning på sort arbejde?
Svar:
Tilladelsesordningen for varebiler blev indført på baggrund af be-
slutningsforslag B 165. B 165 havde til formål at bekæmpe sort ar-
bejde, socialt bedrageri og illegal arbejdskraft samt at øge trafiksik-
kerheden.
Formålet med lovforslaget (L 235), der indførte en tilladelsesord-
ningen, var derimod at lade varebiler være omfattet af princip-
perne i godskørselsloven, og på den måde fremme ordnede forhold
i varebilsbranchen. Tilladelsesordningen stiller bl.a. krav til faglige
kvalifikationer, vandel og god skik samt at følge bestemmelser om
løn og arbejdsvilkår for chauffører, der findes i de pågældende kol-
lektive overenskomster, hvilket til sammen er med til at sikre ord-
nende forhold i branchen.
Færdselsstyrelsens redegørelse er udført på baggrund af et krav i
godskørselslovens § 2, stk. 4. Redegørelsen belyser således de ele-
menter, der er fastsat i den betænkning, der er udarbejdet over lov-
forslaget. I betænkningen fremgår det, at redegørelsen skal inde-
holde udviklingen i antallet af tilladelser og administrationen
heraf, herunder udviklingen i tilbagekaldelse af tilladelser samt en
beskrivelse af og status for tilsyn og kontrol med tilladelsesordnin-
gen.