TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
25. november 2020
2020-8551
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 30. oktober 2020 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Hans Kristian Skibby (DF).
Spørgsmål nr. 58:
Kan ministeren oplyse, hvordan det reelt står til med at få nedbragt sagspuklen
i SAS, efter SAS har tilført betydelige ressourcer til behandlingen af de mange
refusionssager, som det er oplyst i ministerens besvarelse af TRU alm. del
spørgsmål 652 (Folketingsåret 2019/20) af 17. september 2020?
Svar:
Jeg har bedt SAS bidrage til besvarelsen af dette spørgsmål.
SAS oplyser følgende:
”På
trods af, at SAS stadigvæk står i en meget vanskelig situation, har vi hånd-
teret ekstraordinært mange refusionssager den seneste tid.
Vi gør vores yderste for at imødekomme de af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen
fastsatte frister, og vi har i det hele taget stor fokus på, at alle passagerer, som
har et berettiget refusionskrav, får udbetalt refusion hurtigst muligt.
Vi har mere end fordoblet antallet af medarbejdere, der behandler sager, inve-
steret i nye it-løsninger der automatiserer processerne, og vi har i slutningen af
oktober 2020 åbnet for automatisk tilbagebetaling til rejsebureauerne og der-
med en endnu hurtigere tilbagebetaling til passagerer.
Vi håndterer nu mere end 20.000 sager om dagen, hvor vi i sommer håndte-
rede ca. 5.000 om dagen. SAS har således øget takten af tilbagebetalinger mar-
kant, og er i det store hele næsten i mål med at have håndteret alle indkomne
sager i henhold til EU forordning 261/04.
De sager der udstår, hvilket er relativt få, skyldes primært høj kompleksitet. Ek-
sempelvis sager, hvor andre aktører end blot passageren og SAS er involveret.