TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
18. november 2020
2020-8549
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 30. oktober 2020 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Hans Christian Schmidt (V).
Spørgsmål nr. 57:
Vil ministeren oplyse, hvilke kriterier der ligger til grund for Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsens vurdering af, hvilke flyselskaber der er udstedes påbud til?
Svar:
Påbudsproceduren iværksat af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen indebærer, at
der er blevet udstedt et påbud mod de luftfartsselskaber, hvor Trafik-, Bygge-
og Boligstyrelsen har vurderet, at der er størst behov. Som jeg også beskrev i
forbindelse med samrådet i Transportudvalget den 27. oktober 2020 betyder
det, at påbudsproceduren omfatter de luftfartsselskaber, som Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen på tidspunktet for iværksættelsen af påbudsproceduren havde
modtaget minimum 50 klager over vedrørende manglende udbetaling af refu-
sion af flybilletter i COVID-19-relaterede sager samt de luftfartsselskaber, hvor
styrelsen på tilsvarende vis har vurderet, at der er omfattende udfordringer
med refusionspligten.
Et eksempel på sidstnævnte er et luftfartsselskab, hvor der på påbudstidspunk-
tet var indgivet 19 klager over selskabet, men hvor selskabet konsekvent har
oplyst Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, at det tager 180 dage at refundere
ubrugte flybilletter.
Herudover er der også udstedt et påbud mod et luftfartsselskab, fordi Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsen har modtaget klager over selskabet, da selskabet alene
har udstedt vouchers og ikke refunderet flybilletterne kontant
–
og dermed
også på åbenlys vis overtræder forordningens regler.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht