Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2284188_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
18. november 2020
2020-8549
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 30. oktober 2020 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Hans Christian Schmidt (V).
Spørgsmål nr. 57:
Vil ministeren oplyse, hvilke kriterier der ligger til grund for Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsens vurdering af, hvilke flyselskaber der er udstedes påbud til?
Svar:
Påbudsproceduren iværksat af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen indebærer, at
der er blevet udstedt et påbud mod de luftfartsselskaber, hvor Trafik-, Bygge-
og Boligstyrelsen har vurderet, at der er størst behov. Som jeg også beskrev i
forbindelse med samrådet i Transportudvalget den 27. oktober 2020 betyder
det, at påbudsproceduren omfatter de luftfartsselskaber, som Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen på tidspunktet for iværksættelsen af påbudsproceduren havde
modtaget minimum 50 klager over vedrørende manglende udbetaling af refu-
sion af flybilletter i COVID-19-relaterede sager samt de luftfartsselskaber, hvor
styrelsen på tilsvarende vis har vurderet, at der er omfattende udfordringer
med refusionspligten.
Et eksempel på sidstnævnte er et luftfartsselskab, hvor der på påbudstidspunk-
tet var indgivet 19 klager over selskabet, men hvor selskabet konsekvent har
oplyst Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, at det tager 180 dage at refundere
ubrugte flybilletter.
Herudover er der også udstedt et påbud mod et luftfartsselskab, fordi Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsen har modtaget klager over selskabet, da selskabet alene
har udstedt vouchers og ikke refunderet flybilletterne kontant
og dermed
også på åbenlys vis overtræder forordningens regler.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht