Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2417178_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
17. juni 2021
2021-3916
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 28. maj 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 564:
Vil ministeren redegøre for, hvad der hos Banedanmark gøres for
at minimere og afkorte omfanget af driftsforstyrrelse ved midlerti-
dige hastighedsnedsættelser?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, der oplyser føl-
gende, som jeg henholder mig til:
”Midlertidige hastighedsnedsættelser følger af reglerne for jernba-
nesikkerhed og vil derfor jævnligt opstå, når der arbejdes med ba-
neinfrastrukturen eller der registreres fejl. Der henvises desuden til
svar på TRU-spørgsmål 563. Ved en jernbane i drift og udvikling
vil det således ikke være muligt helt at forebygge midlertidige ha-
stighedsnedsættelser, men Banedanmark har som mål at ned-
bringe den trafikale påvirkning mest muligt.
Ved projektarbejder optimeres planlægningen under hensyntagen
til projektets fremdrift, så man opnår færrest og kortest mulige ha-
stighedsnedsættelser. Ved fejl i infrastrukturen søges fejlen udbed-
ret hurtigst muligt, så snart det er muligt at skaffe de nødvendige
ressourcer og spærringer til fejlretningen.
Herudover har Banedanmark særligt på sporområdet iværksat en
række aktiviteter med det formål at øge robustheden og reducere
omfanget af midlertidige hastighedsnedsættelser. Det omfatter
blandt andet forebyggende indsatser og robuste processer omkring
planlægning af udbedring af fejl efter fx årligt tilbagevendende må-
linger af sporet. Det vurderes, at faldet i såvel antal og liggetid for
midlertidige hastighedsnedsættelser, der er beskrevet i svar på
TRU-spørgsmål 563, i vidt omfang kan tilskrives disse indsatser,
der er under fortsat optimering. Det skal dog tilføjes, at antallet af
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 564: Spm. om, hvad der gøres hos Banedanmark for at minimere og afkorte omfanget af driftsforstyrrelse ved midlertidige hastighedsnedsættelser, til transportministeren
2417178_0002.png
Side 2/2
midlertidige hastighedsnedsættelser altid vil blive påvirket af an-
tallet af projekter på banen, idet høj fornyelses- og/eller anlægsak-
tivitet på sporene vil øge antallet af hastighedsnedsættelser perio-
disk.
Banedanmark følger løbende de midlertidige hastighedsnedsættel-
ser på Banedanmarks strækninger, hvor udviklingen hver uge rap-
porteres og indgår som et fast punkt i de ugentlige drøftelser om
punktligheden på jernbanen.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht