Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
17. juni 2021
2021-3916
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 28. maj 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 563:
Vil ministeren redegøre for omfanget af midlertidige hastigheds-
nedsættelser på det statslige jernbanenet?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, der oplyser føl-
gende, som jeg henholder mig til:
”Banedanmark etablerer løbende midlertidige hastighedsnedsæt-
telser af sikkerhedsmæssige årsager. Det betyder konkret, at ha-
stigheden midlertidigt sættes ned på kortere eller længere spor-
stykker på strækninger, hvor ændringer i infrastrukturen fordrer
en lavere hastighed. Midlertidige hastighedsnedsættelser på Ba-
nedanmarks net består af følgende grupperinger:
1.
Midlertidige hastighedsnedsættelser grundet igangværende
projektarbejde eller vedligehold
2. Midlertidige hastighedsnedsættelser grundet tredjeparts-
projekter
3. Midlertidige hastighedsnedsættelser grundet fejl i sporet
eller fejl på andre infrastrukturelementer
Langt de fleste midlertidige hastighedsnedsættelser fjernes igen in-
den for få dage eller uger, når projekt, vedligehold eller fejlretning
er udført. Ofte vil hastighedsnedsættelsen være af så begrænset
omfang, at den ikke har nogen mærkbar trafikal konsekvens. Såle-
des kan mange hastighedsnedsættelser absorberes i Banedanmarks
del af køretidstillægget eller indhentes ved en let justering af kør-
selsmønsteret. I andre tilfælde vil en midlertidig hastighedsned-
sættelse medføre jævnlige forsinkelser (typisk et antal minutter),
indtil problemet er løst og hastigheden kan sættes op igen.