Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2417182_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
17. juni 2021
2021-3916
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 28. maj 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 563:
Vil ministeren redegøre for omfanget af midlertidige hastigheds-
nedsættelser på det statslige jernbanenet?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, der oplyser føl-
gende, som jeg henholder mig til:
”Banedanmark etablerer løbende midlertidige hastighedsnedsæt-
telser af sikkerhedsmæssige årsager. Det betyder konkret, at ha-
stigheden midlertidigt sættes ned på kortere eller længere spor-
stykker på strækninger, hvor ændringer i infrastrukturen fordrer
en lavere hastighed. Midlertidige hastighedsnedsættelser på Ba-
nedanmarks net består af følgende grupperinger:
1.
Midlertidige hastighedsnedsættelser grundet igangværende
projektarbejde eller vedligehold
2. Midlertidige hastighedsnedsættelser grundet tredjeparts-
projekter
3. Midlertidige hastighedsnedsættelser grundet fejl i sporet
eller fejl på andre infrastrukturelementer
Langt de fleste midlertidige hastighedsnedsættelser fjernes igen in-
den for få dage eller uger, når projekt, vedligehold eller fejlretning
er udført. Ofte vil hastighedsnedsættelsen være af så begrænset
omfang, at den ikke har nogen mærkbar trafikal konsekvens. Såle-
des kan mange hastighedsnedsættelser absorberes i Banedanmarks
del af køretidstillægget eller indhentes ved en let justering af kør-
selsmønsteret. I andre tilfælde vil en midlertidig hastighedsned-
sættelse medføre jævnlige forsinkelser (typisk et antal minutter),
indtil problemet er løst og hastigheden kan sættes op igen.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 563: Spm. om ministeren vil redegøre for omfanget af midlertidige hastighedsnedsættelser på det statslige jernbanenet, til transportministeren
2417182_0002.png
Side 2/2
Omfang
I årene 2018, 2019 og 2020 havde Banedanmark et løbende årligt
gennemsnit på ca. 76 midlertidige hastighedsnedsættelser på fjern-
og regionalbanerne. En stor del af disse har ikke haft nogen mærk-
bar trafikal effekt. Generelt er antallet af midlertidige hastigheds-
nedsættelser faldende, idet der i 2020 var et løbende gennemsnit
på ca. 69 midlertidige hastighedsnedsættelser årligt. I løbet af
2020 er den gennemsnitlige liggetid for hver hastighedsnedsæt-
telse faldet fra ca. 28 dage til ca. 22 dage, og hver hastighedsned-
sættelse havde en gennemsnitlig påvirkning på ca. 35 sekunders
forsinkelse.
På visse strækninger påvirker de midlertidige hastighedsnedsæt-
telse dog punktligheden. I 2020 var følgende tre strækninger de
mest påvirkede af midlertidige hastighedsnedsættelser:
Ringsted-Femern (TIB 2) som følge af projektarbejde
Holbæk-Kalundborg (TIB 5) som følge af infrastrukturfejl
(primært i første halvdel af året)
Aarhus-Ålborg (TIB 24) som følge af infrastrukturfejl (ned-
slidte sveller) og projektarbejde (mindre fornyelsesopga-
ver).
På baner, som har passeret det optimale tidspunkt for fornyelse, og
således er i efterslæb, er der øget risiko for midlertidige hastigheds-
nedsættelser, idet banens tilstand kan medføre, at det ikke er sik-
kert at køre strækningshastighed. Det kan fx skyldes sætninger i
sporet eller skinnefejl.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht