Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2413717_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
11. juni 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 28. maj 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karsten Hønge (SF).
Spørgsmål nr. 559:
Vil ministeren med henvisning til artiklen bragt i Fagbladet 3F af
28. maj 2021 »Italienere ansætter korruptionsstraffet chef på
dansk milliardbyggeri« besvare følgende:
Hvor længe har Vejdirektoratet haft kendskab til ansættelsen af
Pietro Paolo Marcheselli i SBJV?
Vil ministeren gå i dialog med Vejdirektoratet om hurtigst muligt
at iværksætte en advokatundersøgelse af SBJV om, hvorvidt kon-
sortiet har misligholdt sin kontrakt, i lyset af at flere udbudsek-
sperter vurderer, at Vejdirektoratet har pligt til at undersøge sa-
gen?
Vil ministeren oversende de dele af kontrakten mellem Vejdirek-
toratet og SBJV, der vedrører udelukkelse af korruption?
Svar:
Med hensyn til spørgsmålet om en advokatundersøgelse bemærker
jeg, at Vejdirektoratet ifølge kontrakten ikke skulle godkende den
pågældende medarbejder, jf. nærmere herom nedenfor. Da kon-
trakten således er klar på dette punkt, finder jeg ikke grundlag for
at iværksætte en nærmere advokatundersøgelse.
Jeg har forelagt de øvrige spørgsmål for Vejdirektoratet, som har
svaret følgende:
”Vejdirektoratet
har oplyst, at de har været bekendt med, at den
pågældende person har været ansat i konsortiet Storstroem Bridge
Joint Venture I/S (SBJV) siden juni 2019. Umiddelbart før ansæt-
telsen orienterede SBJV mundtligt Vejdirektoratet om ansættelsen
af medarbejderen og om dennes tidligere straffesag for forhold, der
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 559: Spm. om, hvor længe har Vejdirektoratet haft kendskab til ansættelsen af Pietro Paolo Marcheselli i SBJV, til transportministeren
2413717_0002.png
Side 2/5
har fundet sted i 2013-2014. SBJV bekræftede overfor Vejdirekto-
ratet, at den pågældende person ikke har prokura til at træffe be-
slutninger på SBJV’s vegne.
Rammerne for, hvornår Vejdirektoratet kan hindre ansættelse af
medarbejdere på projektet, er fastlagt i kontrakten mellem SBJV
og Vejdirektoratet af 26. februar 2018.
Kontrakten indeholder i afsnit 8.2 en bestemmelse om self-clea-
ning/ophævelse. Bestemmelsen blev indarbejdet i kontrakten på
baggrund af Kammeradvokatens anbefalinger, jf. Kammeradvo-
katens redegørelse af 10. januar 2018 om udbuddet af Stor-
strømsbroen for forligskredsen. Se
https://www.trm.dk/nyhe-
der/2018/kammeradvokatens-gennemgang-af-udbud-af-stor-
stroemsbroen/.
Bestemmelsen vedrører efter sin ordlyd en underretningspligt
for entreprenøren i relation til ”de
verserende straffesager I Ve-
nedig og I relation til eventuelle nye straffesager vedrørende de
i næste afsnit omtalte overtrædelser, hvor der er kendskab til,
at efterforskning er indledt, eller sigtelse/tiltale er rejst (og
hermed sammenlignelige skridt I henhold til italiensk lovgiv-
ning), mod Itinera, Condotte og/eller GLF og/eller personer i
de nævnte selskabers ledelsesorganer.”
(Vejdirektoratets under-
stregning). Derudover indeholder bestemmelsen et krav om
iværksættelse af en ”self-cleaning proces” hvis Itinera, Condotte
og/eller GLF og/eller personer i de nævnte selskabers ledelses-
organer bliver dømt (uanset om det er ved endelig dom), vedta-
ger et bødeforlæg eller på anden vis anerkender sigtelsen/tilta-
len i en straffesag vedrørende de i bestemmelsen omtalte over-
trædelser, bl.a. bestikkelse, svig eller hvidvaskning af penge.
Bestemmelsen er, som det fremgår af den understregede sæt-
ning ovenfor, afgrænset til at omfatte de tre konsortieselskaber
og/eller personer i disses ledelsesorganer.
Kontrakten definerer ikke nærmere, hvad der menes med ”ledel-
sesorganer”.
Betegnelsen må derfor som udgangspunkt fortol-
kes i overensstemmelse med sædvanlig praksis, hvorefter sel-
skabets ledelsesorgan omfatter selskabets bestyrelse, direktion
eller tilsynsråd samt person med beføjelse til at repræsentere el-
ler kontrollere eller træffe beslutninger i disse. Den pågældende
medarbejder er en almindelig medarbejder uden sådanne sær-
lige beføjelser, som de netop anførte. Kontraktens afsnit 8.2 er
derfor ikke anvendelig i nærværende situation.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 559: Spm. om, hvor længe har Vejdirektoratet haft kendskab til ansættelsen af Pietro Paolo Marcheselli i SBJV, til transportministeren
2413717_0003.png
Side 3/5
Kontrakten
indeholder ikke andre bestemmelser, som regulerer
en situationen som denne. Heller ikke de særlige betingelser
(SB) regulerer denne situation. I SB §18 stilles der alene føl-
gende krav til entreprenørens medarbejdere:
”Medarbejderne
skal være kvalificerede til de i art og omfang hermed for-
bundne opgaver. Krav til kvalifikationer fremgår af respektive
arbejdsbeskrivelser samt bilag SAB 02-A06 Kvalitets- og miljø-
ledelseskrav til totalentrepriser.”
Der stilles således ikke krav til
de enkelte medarbejderes straffeattest. Endvidere er der i be-
stemmelsen krav om, at udskiftning af nøglepersoner ikke må
ske uden bygherrens godkendelse.
Da den pågældende medarbejder ikke udfylder en rolle som
nøglemedarbejder på projektet og heller ikke har prokura, skulle
ansættelsen af den pågældende medarbejder ikke godkendes af
Vejdirektoratet. Modsat kunne Vejdirektoratet heller ikke (med
hjemmel i kontrakten) afvise, at den pågældende person blev til-
knyttet projektet som almindelig medarbejder hos entreprenø-
ren.
Vejdirektoratet har i forbindelse med
Fagbladet 3F’s artikler
om
sagen, bedt Kammeradvokaten om deres vurdering af sagen.
Kammeradvokaten er umiddelbart enig i Vejdirektoratets vurde-
ring.
Vejdirektoratet har også set på etiske retningslinjer (Code of
Ethics and of Conduct).
SBJV’s
har til Vejdirektoratet oplyst, at
ansættelsen af den pågældende person er indenfor rammerne af
disse retningslinjer. Ligeledes har SBJV oplyst, at den pågæl-
dende person i sin ansættelse hos SBJV har overholdt Code of
Ethics and Conduct. Kammeradvokaten tilslutter sig umiddel-
bart denne vurdering.
Endelig har Vejdirektoratet undersøgt
SBJV’s
antikorruptions
politik (Anti Corruption Policy), men politikken regulerer ikke
ansættelse af medarbejdere, herunder ansættelse af korruptions-
straffede.
For de dele af kontrakten mellem Vejdirektoratet og SBJV, der ved-
rører udelukkelse af korruption, henvises til kontraktens afsnit 8.2:
”8.2
Self-cleaning/ophævelse
Entreprenøren skal straks orientere Bygherren om enhver ny ud-
vikling i relation til de verserende straffesager i Venedig og i rela-
tion til eventuelle nye straffesager vedrørende de i næste afsnit
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 559: Spm. om, hvor længe har Vejdirektoratet haft kendskab til ansættelsen af Pietro Paolo Marcheselli i SBJV, til transportministeren
2413717_0004.png
Side 4/5
omtalte overtrædelser, hvor der er kendskab til, at efterforskning
er indledt, eller sigtelse/tiltale er rejst (og hermed sammenligne-
lige skridt i henhold til italiensk lovgivning), mod Itinera,
Condotte og/eller GLF og/eller personer i de nævnte selskabers le-
delsesorganer.
Hvis Itinera, Condotte og/eller GLF, og/eller personer i de nævnte
selskabers ledelsesorganer, bliver dømt (uanset om det er ved en-
delig dom), vedtager et bødeforlæg eller på anden vis anerkender
sigtelsen/tiltalen i en straffesag vedrørende deltagelse i en krimi-
nel organisation, bestikkelse, svig eller hvidvaskning af penge (jf.
art. 45 i direktiv 2004/18/EF), eller hvis Itinera, Condotte og/el-
ler GLF får afslag på at blive optaget/forblive på den italienske
”anti-mafia liste” og/eller ”hvidliste”, eller hvis andre administra-
tive skridt måtte blive iværksat vedrørende mafia-forbindelser i
relation til de nævnte selskaber/personer og/eller de ovenfor i
pkt. 2.1 nævnte underleverandører, skal det pågældende selskab
omgående iværksætte en ”self-cleaning proces” i henhold til ud-
budslovens § 138 (L 2015 1564) og art. 57, stk. 6, i det gældende
udbudsdirektiv (2014/24/EU).
Self-cleaning processen skal godkendes på forhånd af Bygherren
(idet arbejderne dog ikke skal standes i løbet af denne godkendel-
sesproces). I den forbindelse vil Bygherren vurdere, om self-clea-
ning processen fremstår som egnet til at forhindre lignende sager
fremover, og om det pågældende selskab:
har dokumenteret, at selskabet har ydet erstatning, som det
er blevet pålagt, eller har påtaget sig at yde erstatning, som
det måtte blive pålagt, for eventuelle tab som følge af de
handlinger, som dommen omfatter (hvis dommen er anket,
skal pålagt erstatning dog ikke betales, før selskabet måtte
være forpligtet hertil i henhold til gældende lovgivning),
2. i fornødent omfang har gjort indgående rede for forholdene
og omstændighederne gennem et aktivt samarbejde med un-
dersøgelsesmyndighederne, og
3. har truffet passende konkrete tekniske, organisatoriske og
personalemæssige foranstaltninger for at forebygge yderli-
gere strafferetlige overtrædelser eller øvrige forsømmelser
omfattet af dommen.
1.
Ovenstående self-cleaning proces skal være gennemført uden
ugrundet ophold.
Hvis Bygherren på et sagligt grundlag ikke kan godkende den fo-
reslåede self-cleaning proces, hvis denne ikke gennemføres som
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 559: Spm. om, hvor længe har Vejdirektoratet haft kendskab til ansættelsen af Pietro Paolo Marcheselli i SBJV, til transportministeren
2413717_0005.png
Side 5/5
aftalt, hvis Entreprenøren ikke overholder sin orienteringspligt
over for Bygherren, jf. 1. afsnit i dette pkt. 8.2, eller hvis Entrepre-
nøren har fortiet andre allerede verserende straffesager mod Iti-
nera, Condotte og/eller GLF og/eller personer i de nævnte selska-
bers ledelsesorganer, er Bygherren berettiget til enten
1) at ophæve totalentreprisekontrakten, jf. ABT 93, § 44, eller
2) at kræve, at det dømte selskab udtræder af totalentreprise-
kontrakten og Entreprenørens Joint Venture (uden at kunne
gøre krav gældende mod Bygherren i den forbindelse).
Hvis Bygherren måtte beslutte at ophæve totalentreprisekontrak-
ten (jf. nr. 1), skal totalentreprisekontrakten ophøre 3 måneder
fra Bygherrens skriftlige meddelelse herom til Entreprenøren.
Hvis Bygherren måtte beslutte at kræve det dømte selskabs ud-
træden (jf. nr. 2), skal Bygherren offentliggøre en profylaksebe-
kendtgørelse herom i EU-tidende. Hvis det måtte føre til en klage-
sag, hvorved Bygherrens beslutning måtte blive underkendt ved
endelig afgørelse fra Klagenævnet for Udbud eller en domstol, er
Bygherren berettiget til at ophæve totalentreprisekontrakten, jf.
ABT 93, § 44, med 3 måneders skriftligt varsel.
Hvis Klagenævnet for Udbud/domstolene måtte erklære nærvæ-
rende totalentreprisekontrakt for uden virkning og påbyde Byg-
herren at bringe totalentreprisekontrakten til ophør, er Bygher-
ren berettiget til at opsige totalentreprisekontrakten helt eller del-
vist med et varsel i overensstemmelse med Klagenævnet for Ud-
buds eller domstolenes påbud. Entreprenøren kan ikke i den for-
bindelse rejse krav om erstatning eller anden form for godtgø-
relse, hvis baggrunden for, at totalentreprisekontrakten erklæres
for uden virkning, hovedsagelig skyldes Entreprenørens forhold.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht