Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2404760_0001.png
Side 1 af 3
Talemanuskript til brug for besvarelse af samrådsspørgsmål M den 26.
maj 2021
Samrådsspørgsmål
Hvad er ministerens holdning til henholdsvis en nordlig og sydlig linjeføring for en udvidelse
af rute 26, som fremgår af regeringens infrastrukturplan 2035? Og vil ministeren
redegøre for fordele og ulemper ved disse to linjeføringer, herunder bl.a. i forhold til
støjgener og bevaringsværdig natur?
Samrådsspørgere er Mette Hjermind Dencker (DF), Susan Kronborg (RV), Rasmus Vestergaard Madsen (EL),
Mona Juul (KF) og Kirsten Normann Andersen (SF).
Besvarelse
Tak for spørgsmålet.
Jeg vil gerne indlede med et kort tilbageblik til 2014. Den 24.
juni indgik den daværende SR-regering en aftale med Venstre,
Dansk Folkeparti, SF, Liberal Alliance og Det Konservative
Folkeparti om en række vejprojekter. I den forbindelse
besluttede partierne at fastlægge linjeføringen for en udbygning
af Rute 26 syd om Lading Sø.
Når man så spørger til min holdning til linjeføringerne kan jeg
egentlig svare meget kort: Den er, at jeg
og regeringen
naturligvis respekterer indgåede aftaler.
Det var den løsning, der i VVM-undersøgelsen blev betegnet
som den sydlige linjeføring på delstrækning 1 (Søbyvad-Voldby)
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 552: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 26/5-21 om en udvidelse af rute 26, til transportministeren
Side 2 af 3
og delstrækning 2 (Voldby-Sabro) samt den nordlige linjeføring
på delstrækning 3 (Sabro-E45 nordvest for Aarhus).
Aftalen bør være spørgerne bekendt, fordi fire ud af de fem
samrådsspørgere
nemlig fru Susan Kronborg (RV), fru Mette
Hjermind Dencker (DF), fru Kirsten Normann Andersen (SF)
og fru Mona Juul (KF)
repræsenterer partier, der alle indgik i
aftalen.
Derfor kan man jo undre sig lidt over, at spørgerne
tilsyneladende vil genåbne debatten om valg af linjeføring.
Formålet med den politiske aftale fra 2014 var jo netop at skabe
afklaring for de berørte grundejere og lokalområder ved at
fastlægge linjeføringen.
Med aftalen blev der således lagt byggelinjer langs den valgte
linjeføring, så grundejere fik mulighed for at søge om at få deres
ejendomme overtaget efter de gældende regler herom. Samtidig
blev de øvrige linjeføringer på strækningen opgivet.
Med vores infrastrukturudspil
Danmark fremad
har regeringen
lagt op til at prioritere en opgradering af Rute 26 syd om Lading
Sø i overensstemmelse med aftalen fra 2014.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 552: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 26/5-21 om en udvidelse af rute 26, til transportministeren
Side 3 af 3
Projektet, vi foreslår, er dog justeret en smule, fordi Favrskov
Kommune sidenhen har fremlagt et billigere projektforslag,
hvor der i stedet for motorvej anlægges en 4-sporet
motortrafikvej.
Projektstrækningen er desuden en smule kortere i begge ender,
og Favrskov Kommune vurderer derfor, at motortrafikvejen kan
anlægges for ca. det halve (nemlig ca. 1,4 mia. kr.) af den
oprindeligt undersøgte løsning til ca. 2,7 mia. kr.
Men lad mig gentage, at linjeføringen fortsat følger den brede
politiske aftale fra 2014 om at fastlægge linjeføringen syd om
Lading Sø.
Såfremt regeringen kan samle flertal bag forslaget om at afsætte
midler til projektet, vil første skridt være at få Vejdirektoratet til
at genbesøge VVM-undersøgelsen fra 2012.
Henset til de aktuelle forhandlinger om infrastruktur vil jeg
afholde mig fra at kommentere yderligere på konkrete
linjeføringer, men i stedet opfordre til, at spørgsmål som dette
rejses på de forhandlingsmøder, regeringen har indkaldt
Folketingets partier til.
Tak for ordet.