Side 1 af 3
Talemanuskript til brug for besvarelse af samrådsspørgsmål M den 26.
maj 2021
Samrådsspørgsmål
Hvad er ministerens holdning til henholdsvis en nordlig og sydlig linjeføring for en udvidelse
af rute 26, som fremgår af regeringens infrastrukturplan 2035? Og vil ministeren
redegøre for fordele og ulemper ved disse to linjeføringer, herunder bl.a. i forhold til
støjgener og bevaringsværdig natur?
Samrådsspørgere er Mette Hjermind Dencker (DF), Susan Kronborg (RV), Rasmus Vestergaard Madsen (EL),
Mona Juul (KF) og Kirsten Normann Andersen (SF).
Besvarelse
Tak for spørgsmålet.
Jeg vil gerne indlede med et kort tilbageblik til 2014. Den 24.
juni indgik den daværende SR-regering en aftale med Venstre,
Dansk Folkeparti, SF, Liberal Alliance og Det Konservative
Folkeparti om en række vejprojekter. I den forbindelse
besluttede partierne at fastlægge linjeføringen for en udbygning
af Rute 26 syd om Lading Sø.
Når man så spørger til min holdning til linjeføringerne kan jeg
egentlig svare meget kort: Den er, at jeg
–
og regeringen
–
naturligvis respekterer indgåede aftaler.
Det var den løsning, der i VVM-undersøgelsen blev betegnet
som den sydlige linjeføring på delstrækning 1 (Søbyvad-Voldby)