Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
17. juni 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 25. maj 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Mette Hjermind Dencker (DF).
Spørgsmål nr. 549:
Har Fredningsnævnet givet tilladelse til, at fredningen omkring La-
ding Sø overskrides i den sydlige ende af fredningen omkring La-
ding Sø ved en eventuel opgradering af rute 26 til motortrafikvej
mellem E45 og Søbyvad syd om Lading Sø?
Svar:
Jeg har forhørt mig hos Vejdirektoratet, der oplyser følgende:
”Fredningsnævnet
tager generelt ikke stilling til mulighed for di-
spensation i planlægningsfasen. Det vil ske i forbindelse med de-
tailprojekteringen, hvor der foreligger et konkret projekt, som næv-
net kan forholde sig til.
Den besluttede linjeføring krydser gennem den sydligste del af det
fredede område, og anlægsarbejdet vil påvirke yderkanten af fred-
ningen. I miljøkonsekvensrapporten (dengang kaldet miljøredegø-
relse) blev det vurderet, at det vil medføre en mindre påvirkning af
det fredede område.
Fredningen er fra 1962 og har til formål at bevare tilstanden af
søen og dens omgivelser for at sikre landskabets former og udsigter
over søen.
I 1974 blev det af Overfredningsnævnet fastlagt, at der kan ske en
forlægning af Rute 26 gennem det fredede område. Det forudsæt-
tes dog, at vejmyndighederne under detailprojekteringen rådfører
sig med Fredningsnævnet med henblik på at sikre, at de nødven-
dige jordarbejder udføres så skånsomt som muligt i forhold til
landskabet og udsigten fra vejen.