Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
22. juni 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 25. maj 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Hans Christian Schmidt (V).
Spørgsmål nr. 546:
Vil ministeren redegøre for, hvilken rolle etableringen af en Klima-
fond for Luftfarten vil spille for produktionen af PtX-brændstof i
2030 i Danmark, herunder for omstillingen i andre dele af den tunge
transportsektor inden 2030?
Svar:
Klimapartnerskabet for luftfart har foreslået, at der oprettes en er-
hvervsdrivende klimafond (”Luftfartens Klimafond”) med en årlig
fondsindtægt på op mod 500 mio. kr., finansieret ved en passager-
afgift på 20-30 kr. per afrejsende passager. Klimafonden skal opret-
tes sammen med et krav om iblanding af bæredygtigt flybrændstof,
og fonden skal finansiere merprisen til bæredygtigt flybrændstof.
Det er i udgangspunktet iblandingskravet, og således ikke Luftfar-
tens Klimafond, der understøtter øget brug af bæredygtigt flybrænd-
stof. Kompensation for merprisen, fx via Klimafonden, kan dog po-
tentielt medvirke til, at flyselskaber fortsat vil tanke i Danmark,
selvom der er en merudgift til flybrændstoffet. Den kan ligeledes
medføre en øget efterspørgsel fra udenlandske flyselskaber, der med
denne model kan tanke grønt brændstof med tilskud i Danmark.
En evt. realisering af et tilsvarende initiativ ville kræve en nærmere
vurdering af overensstemmelsen med reglerne for statsstøtte, hvis
der både stilles et iblandingskrav og gives økonomisk støtte til dæk-
ning af meromkostninger.
Et krav om øget brug af bæredygtig flybrændstof i Danmark vil med-
føre en efterspørgsel fra luftfartsbranchen, som forventelig kan
medføre øget produktion af PtX-brændstof til fly i Danmark. Iblan-
dingskravet kan dog ligeledes medføre en øget produktion af andre
typer af bæredygtigt flybrændstof, ligesom at PtX-brændstof kan