Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
22. juni 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 25. maj 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Hans Christian Schmidt (V).
Spørgsmål nr. 543:
Vil ministeren redegøre for transportformernes forventede CO2 ud-
ledning i 2030 under antagelse af, at en Klimafond for Luftfarten,
som foreslået af regeringens eget klimapartnerskab for luftfart, er
etableret, og at indenrigsluftfarten dermed flyver med 70 pct. grønt
brændstof? Ministeren bedes ligeledes redegøre for, hvad der for-
ventes at skulle til for, at indenrigsluftfarten kan flyve med 100 pct.
grøntbrændstof i 2030.
Svar:
Luftfarten (flyrejser der afgår fra Danmark) udleder ca. 3,2 mio. tons
CO
2
pr. år stigende til 3,4 mio. tons CO
2
i 2030, hvoraf indenrigs-
luftfarten står for 0,2 mio. tons CO
2
i 2030. Et samlet overblik over
transportformernes forventede CO2-udledning fremgår af tabel 1.
Tabel 1: Forventede udledninger i 2030
CO
2
-udledning (mio. tons CO
2
)
2019
Indenrigsluftfart*
Udenrigsluftfart
Vejtransport
Banetransport
Indenrigs søfart
Øvrige
0,1
3,1
12,3
0,2
0,6
0,2
2030
0,2
3,2
10,5
0,1
0,6
0,2
m
Anm: *Inkluderer ruter mellem danske lufthavne, og ruter fra Danmark til Grønland og Færøerne.
Kilde: Klimastatus og -fremskrivning 2021, Energistyrelsen.
Klimapartnerskabet for luftfart har foreslået, at der oprettes en er-
hvervsdrivende klimafond (”Luftfartens Klimafond”) med en årlig