Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2419762_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
22. juni 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 25. maj 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Hans Christian Schmidt (V).
Spørgsmål nr. 543:
Vil ministeren redegøre for transportformernes forventede CO2 ud-
ledning i 2030 under antagelse af, at en Klimafond for Luftfarten,
som foreslået af regeringens eget klimapartnerskab for luftfart, er
etableret, og at indenrigsluftfarten dermed flyver med 70 pct. grønt
brændstof? Ministeren bedes ligeledes redegøre for, hvad der for-
ventes at skulle til for, at indenrigsluftfarten kan flyve med 100 pct.
grøntbrændstof i 2030.
Svar:
Luftfarten (flyrejser der afgår fra Danmark) udleder ca. 3,2 mio. tons
CO
2
pr. år stigende til 3,4 mio. tons CO
2
i 2030, hvoraf indenrigs-
luftfarten står for 0,2 mio. tons CO
2
i 2030. Et samlet overblik over
transportformernes forventede CO2-udledning fremgår af tabel 1.
Tabel 1: Forventede udledninger i 2030
CO
2
-udledning (mio. tons CO
2
)
2019
Indenrigsluftfart*
Udenrigsluftfart
Vejtransport
Banetransport
Indenrigs søfart
Øvrige
0,1
3,1
12,3
0,2
0,6
0,2
2030
0,2
3,2
10,5
0,1
0,6
0,2
m
Anm: *Inkluderer ruter mellem danske lufthavne, og ruter fra Danmark til Grønland og Færøerne.
Kilde: Klimastatus og -fremskrivning 2021, Energistyrelsen.
Klimapartnerskabet for luftfart har foreslået, at der oprettes en er-
hvervsdrivende klimafond (”Luftfartens Klimafond”) med en årlig
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 543: Spm. om ministeren vil redegøre for transportformernes forventede CO2-udledning i 2030 under antagelse af, at en Klimafond for Luftfarten, som foreslået af regeringens eget klimapartnerskab for luftfart, er etableret, og at indenrigsluftfarten dermed flyver med 70 pct. grønt brændstof, til transportministeren
2419762_0002.png
Side 2/2
fondsindtægt på op mod 500 mio. kr., finansieret ved en passager-
afgift på 20-30 kr. per afrejsende passager. Klimafonden skal opret-
tes sammen med et krav om iblanding af bæredygtigt flybrændstof,
og fonden skal finansiere merprisen til bæredygtigt flybrændstof.
Klimapartnerskabet for luftfart estimerer i deres rapport, at gen-
nemførelse af klimapartnerskabets samlede anbefalinger, herunder
oprettelse af en erhvervsdrivende fond (”Luftfartens Klimafond”),
operationelle effektiviseringer, ruteoptimering, flådefornyelse mv.,
vil medføre en CO
2
-reduktion på 70 pct. i indenrigsluftfarten i 2030
ift. 1990-niveauet, og 30 pct. i udenrigsluftfarten i 2030 ift. 2017-
niveauet.
Ifølge Klimapartnerskabets beregninger vil det medføre en udled-
ning fra indenrigsluftfarten på omkring 0,05 mio. tons CO
2
i 2030,
og en udledning fra udenrigsluftfarten på omkring 2,1 mio. tons CO
2
i 2030. Disse beregninger er dog ikke konsoliderede. Det skal be-
mærkes, at det alene er CO
2
-udledninger (og reduktioner) fra inden-
rigsluftfart, der indgår i det danske klimaregnskab.
En evt. realisering af et tilsvarende initiativ ville kræve en nærmere
vurdering af overensstemmelsen med reglerne for statsstøtte, hvis
der både stilles et iblandingskrav og gives økonomisk støtte til dæk-
ning af meromkostninger.
En 100 pct. CO
2
-reduktion for indenrigsluftfarten vil potentielt være
muligt, men vil blandt andet kræve tilgængelighed af bæredygtige
brændstoffer, samt at disse skal opnå de nødvendige certificeringer
til brug uden iblanding af konventionel flybrændstof. I dag kan der
maksimalt iblandes op til 50 pct. bæredygtigt brændstof, på bag-
grund af de certificerede tekniske standarder for flybrændstof.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht