Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2418923_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
22. juni 2021
2021-3813
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 25. maj 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Niels Flemming Hansen (KF).
Spørgsmål nr. 541:
Vil ministeren redegøre for, hvor mange flextrafik-kørsler der sen-
des på unødigt lange ture for at køre en kort tur i et helt andet lo-
kalområde?
Svar:
Da det er trafikselskaberne, der er ansvarlige for flextrafikken på
vegne af kommuner og regioner, har jeg bedt Trafikselskaberne i
Danmark (TiD) om et svarbidrag. De oplyser følgende, som jeg skal
henholde mig til:
”Som det fremgår af svaret på TRU 398 (Alm. del) garanterer tra-
fikselskaberne, at passagerne har sikkerhed for, at de bliver hentet
og kørt derhen hvor de har bestilt turen til. Denne servicegaranti
kan i spidsbelastningsperioder medføre, at hvis alle vogne er i drift,
og der ikke er ledige vogne i lokalområdet, så kan der undtagelses-
vist opstå situationer, hvor en vogn må køre fra et andet lokalom-
råde for at hente en borger. Spidsbelastninger kan opstå henover
dagen og kan fx handle om, at der ikke er lokale ledige vogne, der
kan køre en patient, der er færdigbehandlet direkte hjem på et be-
stemt tidspunkt.
Trafikselskaberne har bedt FlexDanmark afdække, hvor mange
ture, der kan siges at have en længere tom frem og/eller tilbagekør-
sel med henblik på udførelse af en kortere kørselsopgave. Der er ta-
get udgangspunkt i år 2019
før effekterne af Corona-pandemien
indtraf med krav om blandt andet flere solokørsler. FlexDanmark
oplyser, at der i forbindelse med 486 rejser
svarende til en andel
på 0,008% af rejserne
har været en længere tomkørsel for udfø-
relse af en kortere rejse. Opgørelsen er baseret
på, at der før og/el-
ler efter rejsen har været en samlet tomkørsel på 120 minutter eller
derover. Det betyder, at chaufføren
kan have kørt tom 60 minutter
både før og efter rejsen. Eller have kørt tom 120 minutter før eller
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 541: Spm. om, hvor mange flextrafik-kørsler der sendes på unødigt lange ture for at køre en kort tur i et helt andet lokalområde, transportministeren
2418923_0002.png
Side 2/2
efter rejsen. Chaufføren kan også have holdt stille og ventet i 120
minutter før/efter rejsen. I opgørelsen er taget udgangspunkt i, at
lokale rejsers varighed ikke overstiger 10 minutter.
Trafikselskaberne arbejder dagligt for at minimere tomkørsel. Når
der af og til kan forekomme det, der kan beskrives som ’unødigt
lange ture’ for udførelse af en kort lokal tur, er således tale om en
undtagelse, der skyldes, at trafikselskaberne har en serviceforplig-
tigelse der betyder, at trafikselskaberne ikke må sige nej til en kør-
sel, og at borgerne skal afhentes og ankomme til tiden.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht