Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
16. juni 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 21. maj 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Rasmus Vestergaard Madsen. (EL).
Spørgsmål nr. 539:
Er transportministeren enig i, at der kun vil være forbundet en
marginal meromkostning med CO
2
-krav til etablering af infra-
struktur, som beskrevet i notatet ’CO
2
-reduktioner til bæredygtig
infrastruktur fra cement og beton’ fra Aalborg Portland, jf. TRU
alm. del
–bilag
356 (2021-21)?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, som har oplyst
følgende:
”Til
at bidrage med nye klimanalyser, der konkret skal anvendes til
at fastlægge CO
2
-udledninger, har Vejdirektoratet fået udviklet In-
fraLCA. InfraLCA vil kunne anvendes til CO
2
-opgørelser af klima-
initiativer, hvorfra initiativets omkostning kan tilkobles.
InfraLCA publiceres i slutningen af andet kvartal 2021 og vil herfra
være en ny model til LCA-analyser på klimaområdet for infrastruk-
turprojekter, der kan anvendes frit og bredt på tværs af styrelser,
kommuner, brancher m.fl. InfraLCA vil hermed bidrage til, at der
opnås ensartethed i, hvordan klimaanalyser foretages, som sikrer
direkte sammenlignelighed af resultater.
Det kan ikke udelukkes, at det via ændret projektdesign, tilpasning
af standarder og normer mv. i et vist omfang vil være muligt at nå
CO
2
-reduktioner med begrænsede eller ingen meromkostninger.
Men der foreligger endnu ikke resultater fra InfraLCA, som vil
kunne bidrage tilstrækkeligt med svar omkring meromkostninger
til CO
2
-krav i etableringen af infrastruktur i dansk sammenhæng.