Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2416040_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
16. juni 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 21. maj 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Rasmus Vestergaard Madsen. (EL).
Spørgsmål nr. 539:
Er transportministeren enig i, at der kun vil være forbundet en
marginal meromkostning med CO
2
-krav til etablering af infra-
struktur, som beskrevet i notatet ’CO
2
-reduktioner til bæredygtig
infrastruktur fra cement og beton’ fra Aalborg Portland, jf. TRU
alm. del
–bilag
356 (2021-21)?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, som har oplyst
følgende:
”Til
at bidrage med nye klimanalyser, der konkret skal anvendes til
at fastlægge CO
2
-udledninger, har Vejdirektoratet fået udviklet In-
fraLCA. InfraLCA vil kunne anvendes til CO
2
-opgørelser af klima-
initiativer, hvorfra initiativets omkostning kan tilkobles.
InfraLCA publiceres i slutningen af andet kvartal 2021 og vil herfra
være en ny model til LCA-analyser på klimaområdet for infrastruk-
turprojekter, der kan anvendes frit og bredt på tværs af styrelser,
kommuner, brancher m.fl. InfraLCA vil hermed bidrage til, at der
opnås ensartethed i, hvordan klimaanalyser foretages, som sikrer
direkte sammenlignelighed af resultater.
Det kan ikke udelukkes, at det via ændret projektdesign, tilpasning
af standarder og normer mv. i et vist omfang vil være muligt at nå
CO
2
-reduktioner med begrænsede eller ingen meromkostninger.
Men der foreligger endnu ikke resultater fra InfraLCA, som vil
kunne bidrage tilstrækkeligt med svar omkring meromkostninger
til CO
2
-krav i etableringen af infrastruktur i dansk sammenhæng.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 539: Spm. om ministeren er enig i, at der kun vil være forbundet en marginal meromkostning med CO2-krav til etablering af infrastruktur, som beskrevet i notatet ’CO2-reduktioner til bæredygtig infrastruktur fra cement og beton’ fra Aalborgportland, til transportministeren
2416040_0002.png
Side 2/2
Men det er vigtigt, at der i denne beregning medtages både om-
kostningerne og CO
2
-udledningen i anlæggets samlede levetid. Så-
ledes tages der højde for produkternes øvrige kvaliteter
herunder
ikke mindst levetid og dermed fremtidigt vedligehold. Netop disse
forhold bør også medtages i fremtidige beregninger, som dermed
vil kunne bidrage til en bedre vurdering af meromkostninger ved
CO
2
-krav i etableringen af infrastruktur.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht