Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
9. juni 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 19. maj 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet på udvalgets vegne.
Spørgsmål nr. 534:
Vil ministeren kommentere præsentationen fra Arbejdsgruppen
mod motorvejs støj ved Randers syd anvendt ved foretræde 18/5-
21, jf. TRU alm. del
–
354, herunder give en status på det omtalte
dækstøjsprojekt med frist i 2021?
Svar:
Jeg skal henvise til mit svar på spørgsmål 474 (TRU alm. del) for så
vidt angår kommentering af henvendelsen fra Arbejdsgruppen
mod motorvejsstøj ved Randers Syd.
Ved Transportudvalgets høring om vejstøj den 29. januar 2020
blev det bl.a. fremført, at et fælles nordisk forskningsprojekt har
vist, at EU-støjmærkningen af bildæk ikke stemmer overens med
den faktisk målte støj på typiske nordiske veje. Jeg skal henvise til
følgende udtalelse fra Vejdirektoratet:
”Dækstøjen
udgør den største del af støjudsendelsen fra et køretøj,
når køretøjet er oppe i fart. EU-reguleringen stiller både krav til
støjemission fra komplette køretøjer og til støjemissionen fra kø-
retøjernes dæk alene. Herudover er det vedtaget i EU, at dæk i
forbindelse med salg skal have en mærkning med bl.a. deres støj-
niveau. Dækmærket gør det lettere for forbrugerne at sammen-
ligne forskellige dæk. Mærkningen er fælles for alle EU-lande, og
den består af symboler, og derved kan det samme mærke bruges i
alle lande.
De tekniske krav til køretøjer, herunder krav vedrørende dækstøj,
reguleres altså i EU-regi, og EU-reguleringen vedrørende måle-
metoder for dækstøj refererer til testprocedurer, som fastlægges i
FN-regi i form af FN-regulativer. Færdselsstyrelsen holder sig in-
formeret om arbejdet, der foregår i FN-arbejdsgrupper.