Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2424785_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
1. juli 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 19. maj 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet på udvalgets vegne.
Spørgsmål nr. 533
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 17/5-21 og materialet
fra Dansk Auto Logik A/S’ foretræde 18/5-21,
jf. TRU alm. del
bi-
lag 353? Og vil ministeren tillige oplyse, hvilke konkrete løsnings-
forslag ministeren ser for sig i forhold til den rejste problematik om
det gældende højdekrav til autotransportere?
Svar:
Dansk Auto Logik A/S forespørger mulighed for at køre med lastbi-
ler og vogntog bestående af lastbil og påhængsvogn til lastbil med
en højde på op til 4,35 meter mod de nuværende højest tilladte
4,10 meter.
Jeg har forelagt spørgsmålet for Færdselsstyrelsen og Vejdirektora-
tet, som administrerer reglerne på dette område. Vejdirektoratet
oplyser:
”Vejdirektoratet kan oplyse, at en forøgelse af den tilladte højde vil
medføre, at et betydeligt antal broer skal skiltes
jf. Bekendtgø-
relse om anvendelse af vejafmærkning, § 87:
Forbudstavlen C 42 (køretøjshøjde) skal anvendes i alle tilfælde,
hvor den fri højde over kørebanen er under 4,3 m. ... Stk. 3. Høj-
den skal angives i meter med højst én decimal. Der skal altid reg-
nes med en tolerance på mindst 20 cm.
En forøgelse til 4,35 meter skal afrundes til 4,40 meter og vil såle-
des betyde, at C42 skal anvendes i alle tilfælde, hvor den fri højde
over kørebanen er under 4,6 m. Vejdirektoratet har ud fra oplys-
ninger i Danbro vurderet, at yderligere ca. 975 broer og tunneler på
det danske vejnet skal skiltes, heraf ca. 160 broer og tunneler på
statsvejnettet.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 533: Spm. om ministeren vil kommentere henvendelsen af 17/5-21 og materialet fra Dansk Auto Logik A/S’ foretræde 18/5-21, til transportministeren
2424785_0002.png
Side 2/4
Skiltningen og forbuddet afledt heraf vil umiddelbart medføre væ-
sentlige udfordringer for lastbiltrafikken. Dels vil det medføre en
noget større risiko for påkørsel af bygværker samt eventuelle følge-
virkninger heraf, såsom omkostninger til udbedring af skader på
broen, følgeulykker, negativ indvirkning af den øvrige trafik, mm.
Vejdirektoratet kan oplyse, at ved gentagne, selv mindre påkørsler
(som f.eks. giver slæbespor på underside af et brodæk) vil der dertil
også være en sikkerhedsmæssig risiko for de øvrige trafikanter, da
man med tiden vil få slået betonstykker løs, der falder ned på un-
derført vej. Dels vil det medføre et ukendt antal omkørsler for de
transporter, der vil have en tilladt højde mellem 4,10 og 4,40 me-
ter. Omkørslerne kan være ret lange, da der er en stor del af byg-
værkerne på det kommunale vejnet, der ikke har tilstrækkelig fri-
højde. For transporter, der typisk udfører distribution uden for det
overordnede vejnet, vil det udgøre en udfordring. Omkørslerne vil
øge brændstofforbruget og dermed have en negativ påvirkning af
klimaet.
Vejdirektoratet oplyser i den forbindelse, at særligt på begge sider
af Storebælt (Nyborg og Tjæreby) er der flere lave broer, hvilket vil
påvirke transporterne mellem Vest- og Østdanmark. Dertil kom-
mer at flere større tunneler i den sammenhæng har en kritisk be-
grænset frihøjde:
Limfjordtunnelen
faktisk frihøjde = 4,47 m (højdealarm alle-
rede ved 4,37 m)
Guldborgssundtunnelen
faktisk frihøjde = 4,35 m (køretøjer
over 4,1 m kan ikke passere uden forudgående tilladelse. Høj-
dealarm allerede ved 4,15 m)
Frederikssundsvejstunnelen
faktisk frihøjde = 4,55 m
Tårnbytunnelen har steder, hvor frihøjden kun er 4,5 m.
Bernstoffsvejtunnelen
– faktisk frihøjde = 4,2 m.”
I forhold til de nugældende krav til autotransporters højde følger
de almindelige krav til højden af lastbiler og påhængskøretøjer,
som er op til 4,10 meter. Disse krav blev indført ved bekendtgørelse
nr. 1055 af 23. oktober 2019 om ændring af bekendtgørelse om kø-
retøjers største bredde, længde, højde, vægt og akseltryk (Dimensi-
onsbekendtgø-relsen) den 1. januar 2020.
Tidligere var den største tilladte højde for disse køretøjer 4,00 me-
ter, hvilket svarer til kravene i forbindelse med international trans-
port i henhold til EU-direktiv 96/53/EF.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 533: Spm. om ministeren vil kommentere henvendelsen af 17/5-21 og materialet fra Dansk Auto Logik A/S’ foretræde 18/5-21, til transportministeren
2424785_0003.png
Side 3/4
Færdselsstyrelsen har oplyst mig, at også større højde blev vurde-
ret i forbindelse med ændringen af højdekravene i dimensionsbe-
kendtgørelsen, herunder i forhold til risiko for vælteulykker. Vur-
deringen var, at selvom risikoen for vælteulykker vokser med last-
bilers højde, synes den primære årsag til alvorlige lastbilshavarier
at være eksploderede fordæk og kun i mindre grad et højt tyngde-
punkt.
Det var således primært hensynet til infrastrukturen, der bevir-
kede, at grænsen for højden af lastbiler, busser og påhængskøretø-
jer hertil blev fastsat til 4,10 meter.
I forhold til potentielle CO
2
-besparelser ved en større tilladt højde
for lastbiler med mere, vurderer Færdselsstyrelsen, at besparel-
serne vil være begrænsede. En øget højde for en given lastbil eller
vogntog medfører tilsvarende større luftmodstand for lastbilen,
hvilket øger lastbilens brændstofforbrug og reducerer den CO
2
-be-
sparelse, som samlet set kunne opnås ved at reducere antallet af
lastbiler.
Det er derfor Færdselsstyrelsens samlede vurdering, at det ikke er
hensigtsmæssigt at øge den største tilladte højde for autotranspor-
tere (og andre køretøjer) til 4,35 meter, da dette fortsat forventes at
medføre omkostninger for stat og kommuner, og at en øget risiko
for påkørsler af broer, som ikke står mål med den forventede ge-
vinst.
Jeg kan i øvrigt oplyse, at Vejdirektoratet og Færdselsstyrelsen er
ved at undersøge mulighederne for at tillade kørsel med længere og
tungere lastbilsvogntog på visse vejstrækninger, hvorved der vil
kunne transporteres en større godsmængde, uden at vogntogenes
bredde og højde forøges.
Baggrunden er blandt andet, at der med længere (men ikke højere)
vogntog kan opnås et øget lastvolumen for det enkelte vogntog,
uden at luftmodstand, brændstofforbrug og CO
2
-udledning fra det
enkelte vogntog påvirkes i samme grad, som hvis man tillod en
større højde. Undersøgelserne laves i forlængelse af Aftalen om
grøn omstilling af vejtransporten af december 2020.
Da Vejdirektoratets og Færdselsstyrelsens oplysninger viser, at en
øget tilladt højde for lastbiler og påhængskøretøjer til disse vil have
en række negative konsekvenser, mener jeg, at vi bør afvente resul-
taterne af undersøgelsen af mulighederne for kørsel med længere
og tungere lastbilsvogntog i stedet.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 533: Spm. om ministeren vil kommentere henvendelsen af 17/5-21 og materialet fra Dansk Auto Logik A/S’ foretræde 18/5-21, til transportministeren
2424785_0004.png
Side 4/4
Med venlig hilsen
Benny Engelbrecht