Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
1. juli 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 19. maj 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet på udvalgets vegne.
Spørgsmål nr. 533
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 17/5-21 og materialet
fra Dansk Auto Logik A/S’ foretræde 18/5-21,
jf. TRU alm. del
–
bi-
lag 353? Og vil ministeren tillige oplyse, hvilke konkrete løsnings-
forslag ministeren ser for sig i forhold til den rejste problematik om
det gældende højdekrav til autotransportere?
Svar:
Dansk Auto Logik A/S forespørger mulighed for at køre med lastbi-
ler og vogntog bestående af lastbil og påhængsvogn til lastbil med
en højde på op til 4,35 meter mod de nuværende højest tilladte
4,10 meter.
Jeg har forelagt spørgsmålet for Færdselsstyrelsen og Vejdirektora-
tet, som administrerer reglerne på dette område. Vejdirektoratet
oplyser:
”Vejdirektoratet kan oplyse, at en forøgelse af den tilladte højde vil
medføre, at et betydeligt antal broer skal skiltes
–
jf. Bekendtgø-
relse om anvendelse af vejafmærkning, § 87:
Forbudstavlen C 42 (køretøjshøjde) skal anvendes i alle tilfælde,
hvor den fri højde over kørebanen er under 4,3 m. ... Stk. 3. Høj-
den skal angives i meter med højst én decimal. Der skal altid reg-
nes med en tolerance på mindst 20 cm.
En forøgelse til 4,35 meter skal afrundes til 4,40 meter og vil såle-
des betyde, at C42 skal anvendes i alle tilfælde, hvor den fri højde
over kørebanen er under 4,6 m. Vejdirektoratet har ud fra oplys-
ninger i Danbro vurderet, at yderligere ca. 975 broer og tunneler på
det danske vejnet skal skiltes, heraf ca. 160 broer og tunneler på
statsvejnettet.