Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
18. juni 2021
2021-3735
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 19. maj 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 530:
Vil ministeren oplyse, hvem der har ansvaret for, at der føres kon-
trol med de vognmænd og kontrakter, der anvendes til flextrafik,
herunder i forhold til kontrol med overholdelse af overenskomster
m.v.? Og hvad erfaringerne af en eventuel kontrol er?
Svar:
Vognmænd, der kører flexkørsel skal have en tilladelse til at udføre
den pågældende trafik, enten en tilladelse til offentlig servicetrafik
eller til taxikørsel i henhold til den tidligere lov om taxikørsel, en
tilladelse i henhold buskørselsloven eller en tilladelse i henhold til
ny taxilov.
I både den gamle og nye taxilov stilles der krav til tilladelsesinde-
havernes overholdelse af overenskomstkrav, men der er forskel på
de løn- og overenskomstvilkår, der kan godkendes for henholdsvis
tilladelser udstedt i henhold til den nye taxilov og tilladelser ud-
stedt i henhold til den gamle taxilov.
I henhold til den gamle taxilov kræves det blot, at der er indgået en
overenskomst, men der stilles ingen krav til indholdet i overens-
komsten. Af § 10 i den nye taxilov fremgår følgende:
”Indehaveren
af en tilladelse til erhvervsmæssig persontransport skal følge de be-
stemmelser, der sikrer de ansatte løn, herunder særlige ydelser,
samt arbejdstid og andre arbejdsvilkår, som ikke er mindre gun-
stige end dem, der gælder for arbejde af samme art i henhold til en
kollektiv overenskomst indgået af de inden for det pågældende fag-
lige område mest repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark,
og som gælder på hele det danske område.”
Denne forskel skaber ulige konkurrencevilkår for tilladelsesindeha-
vere med henholdsvis tilladelser udstedt efter gammel eller ny taxi-
lov.