Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2417484_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
18. juni 2021
2021-3735
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 19. maj 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 530:
Vil ministeren oplyse, hvem der har ansvaret for, at der føres kon-
trol med de vognmænd og kontrakter, der anvendes til flextrafik,
herunder i forhold til kontrol med overholdelse af overenskomster
m.v.? Og hvad erfaringerne af en eventuel kontrol er?
Svar:
Vognmænd, der kører flexkørsel skal have en tilladelse til at udføre
den pågældende trafik, enten en tilladelse til offentlig servicetrafik
eller til taxikørsel i henhold til den tidligere lov om taxikørsel, en
tilladelse i henhold buskørselsloven eller en tilladelse i henhold til
ny taxilov.
I både den gamle og nye taxilov stilles der krav til tilladelsesinde-
havernes overholdelse af overenskomstkrav, men der er forskel på
de løn- og overenskomstvilkår, der kan godkendes for henholdsvis
tilladelser udstedt i henhold til den nye taxilov og tilladelser ud-
stedt i henhold til den gamle taxilov.
I henhold til den gamle taxilov kræves det blot, at der er indgået en
overenskomst, men der stilles ingen krav til indholdet i overens-
komsten. Af § 10 i den nye taxilov fremgår følgende:
”Indehaveren
af en tilladelse til erhvervsmæssig persontransport skal følge de be-
stemmelser, der sikrer de ansatte løn, herunder særlige ydelser,
samt arbejdstid og andre arbejdsvilkår, som ikke er mindre gun-
stige end dem, der gælder for arbejde af samme art i henhold til en
kollektiv overenskomst indgået af de inden for det pågældende fag-
lige område mest repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark,
og som gælder på hele det danske område.”
Denne forskel skaber ulige konkurrencevilkår for tilladelsesindeha-
vere med henholdsvis tilladelser udstedt efter gammel eller ny taxi-
lov.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 530: Spm. om, hvem der har ansvaret for, at der føres kontrol med de vognmænd og kontrakter, der anvendes til flextrafik, herunder i forhold til kontrol med overholdelse af overenskomster m.v., til transportministeren
2417484_0002.png
Side 2/2
Dette rettes der op på med den indgåede Aftale om justering af ta-
xiloven m.v. af 16.marts 2021 mellem regeringen (Socialdemokra-
tiet), Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Det Konservative
Folkeparti, Venstre og Dansk Folkeparti. Det fremgår af aftalen, at
overenskomstbestemmelsen i § 10 også skal finde anvendelse på
tilladelser udstedt efter den tidligere taxilov. Dette forhold vil
indgå i en kommende ændring af taxiloven.
Det fremgår af § 11 i taxiloven, at Færdselsstyrelsen har en forplig-
telse til at føre tilsyn med, at betingelserne for opretholdelse af til-
ladelse til erhvervsmæssig persontransport og tilladelse til et kør-
selskontor og chaufførkort fortsat er til stede.
Som supplement til Færdselsstyrelsens tilsyn har trafikselskaberne
oplyst, at de har tiltag, der bidrager til at understøtte overholdelsen
af de krav selskaberne stiller i de udbudte kontrakter vedrørende
løn- og arbejdsvilkår. Trafikselskabernes krav svarer ofte til indhol-
det af den nuværende § 10 i taxiloven, men kan indeholde yderli-
gere krav. Fx inddragelse af de relevante arbejdsmarkedsparter i
konkrete sager samt i kontrolpaneler, hvor der blandt andet udta-
ges stikprøver og gennemgås lønsedler og ansættelsesbreve hos
operatørerne.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht