Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
18. juni 2021
2021-3735
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 19. maj 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 328:
Vil ministeren redegøre for, hvilke administrationsomkostninger
der er forbundet med driften af flextrafik og det anvendte booking-
system sammenlignet med niveauet for administrationsomkostnin-
ger i taxahvervet?
Svar:
Da det er trafikselskaberne, der er ansvarlige for flextrafikken på
vegne af kommuner og regioner, har jeg bedt Trafikselskaberne i
Danmark (TiD) om et svarbidrag. De oplyser følgende, som jeg skal
henholde mig til:
”
Indledningsvis henviser trafikselskaberne til besvarelsen af TRU
394 (alm. del) hvoraf det fremgår, at de regionale trafikselskabers
administrationsomkostninger for flextrafik i 2020 blev opgjort til
198,1 mio. kr. samt at bruttoomkostningerne for flextrafiks kørsels-
ordninger var 1.348 mio. kr. Det fremgår endvidere af besvarelsen,
at i ovenstående indgår bl.a. bidrag til FlexDanmark, der er trafik-
selskabernes fælles it-virksomhed, der understøtter flextrafikken
på tværs af landet.
Trafikselskaberne oplyser, at de årlige licensomkostninger til
Pla-
net
–
selskabernes fælles planlægnings- og bookingsystem
–
belø-
ber sig til 13-14 mio. kr. om året.
Trafikselskaberne påpeger i forlængelse heraf, at opgaveporteføljen
i flextrafik er mangefacetteret og ikke kan sammenlignes med de
opgaver, som et bookingsystem hos en taxicentral varetager. Ne-
denstående grafik viser, hvilke opgaver trafikselskaberne løser for
kommuner og regioner og som betales via administrationsbidraget: