Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2417482_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
18. juni 2021
2021-3735
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 19. maj 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 328:
Vil ministeren redegøre for, hvilke administrationsomkostninger
der er forbundet med driften af flextrafik og det anvendte booking-
system sammenlignet med niveauet for administrationsomkostnin-
ger i taxahvervet?
Svar:
Da det er trafikselskaberne, der er ansvarlige for flextrafikken på
vegne af kommuner og regioner, har jeg bedt Trafikselskaberne i
Danmark (TiD) om et svarbidrag. De oplyser følgende, som jeg skal
henholde mig til:
Indledningsvis henviser trafikselskaberne til besvarelsen af TRU
394 (alm. del) hvoraf det fremgår, at de regionale trafikselskabers
administrationsomkostninger for flextrafik i 2020 blev opgjort til
198,1 mio. kr. samt at bruttoomkostningerne for flextrafiks kørsels-
ordninger var 1.348 mio. kr. Det fremgår endvidere af besvarelsen,
at i ovenstående indgår bl.a. bidrag til FlexDanmark, der er trafik-
selskabernes fælles it-virksomhed, der understøtter flextrafikken
på tværs af landet.
Trafikselskaberne oplyser, at de årlige licensomkostninger til
Pla-
net
selskabernes fælles planlægnings- og bookingsystem
belø-
ber sig til 13-14 mio. kr. om året.
Trafikselskaberne påpeger i forlængelse heraf, at opgaveporteføljen
i flextrafik er mangefacetteret og ikke kan sammenlignes med de
opgaver, som et bookingsystem hos en taxicentral varetager. Ne-
denstående grafik viser, hvilke opgaver trafikselskaberne løser for
kommuner og regioner og som betales via administrationsbidraget:
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 528: Spm. om, hvilke administrationsomkostninger der er forbundet med driften af flextrafik og det anvendte booking-system sammenlignet med niveauet for administrationsomkostninger i taxahvervet, til transportministeren
2417482_0002.png
Side 2/4
Via trafikselskabernes fælles IT-system i Flexdanmark løfter trafik-
selskaberne en serviceforpligtigelse og håndterer en række forvalt-
ningsmæssige opgaver
jf. lov om trafikselskaber
på vegne af
kommuner og regioner.
Det fælles IT-system muliggør:
Realtidsplanlægning og løbende optimering af den plan-
lagte kørsel, så flest muligt borgere kan køre sammen på
tværs af de forskellige kørselsordninger, til gavn for både
miljøet og driftsomkostningerne.
Mange bestillere: Trafikselskabernes fælles it-platform mu-
liggør, at 5.000 medarbejdere i trafikselskaber, kommuner
og regioner bl.a. på sygehuse og plejehjem kan logge på det
samme landsdækkende system, og bestille kørsel.
Mange forskellige kunder: Kundernes mange forskellige
behov og krav til støtte og hjælp i forbindelse med befor-
dringen registreres og sikrer en høj kvalitet i kommunernes
og regionernes tilbud om transport. Eksempelvis er det i
forbindelse med transporten væsentligt at vide, om kunden
er blind, bruger rollator eller skal til 3. sal med sin kørestol.
Mange serviceniveauer: Den bestilte tur kan fx være til en
patient i kørestol, der skal have assistance af chauffør og
trappemaskine, eller fx en synshandicappet, der skal hentes
og bringes eller den selvhjulpne unge. Trafikselskabernes
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 528: Spm. om, hvilke administrationsomkostninger der er forbundet med driften af flextrafik og det anvendte booking-system sammenlignet med niveauet for administrationsomkostninger i taxahvervet, til transportministeren
2417482_0003.png
Side 3/4
flextrafik anvendes allermest af ældregruppen, hvilket øger
behovet for personlig betjening og assistance i forbindelse
med bestilling og udførelse af ture.
Mange betalere: Ture fra sygehuset betaler borgerens re-
gion. Ture til genoptræning betales af kommunen. Det fæl-
les IT-system giver mulighed for, at der i den samme vogn
kan være andre passagerer. Er fx en kunde med via den
åbne Flextur-ordning, så vil henholdsvis kommunen og
borgeren blive opkrævet betaling for denne del af kørslen
Mange private vognmænd kan levere flextrafikkørsel: IT-
systemet muliggør sammen med trafikselskabernes udbud
af kørselsopgaven, at kørslen varetages af den private vogn-
mand. Trafikselskabernes udbyder kørselsopgaven, så det
efterspurgte serviceniveau opnås til den laveste pris og IT-
systemet er designet til at understøtte at den besluttede
kvalitet løbende opnås til den bedste pris.
Trafikselskaberne pointerer, at midlerne, der anvendes til admini-
stration af flextrafikken, bidrager til, at driftsomkostningerne redu-
ceres. På baggrund af trafikselskabernes administration af flextra-
fikken, kan den udføres af private vognmænd. Deres vogne udgør
den pulje, hvor fordelingen af rejser løbende bliver vurderet, så
flest mulige passagerer med forskellige behov kan befordres på
mest effektiv vis ud fra de besluttede kriterier. Med andre ord plan-
lægges og optimeres de enkelte rejser kontinuerligt, med henblik
på at finde den billigste sammensætning af rejser, og den billigste
vogn til at udføre kørslen.
At midlerne anvendt til administration af flextrafikken er givet
godt ud understøttes af Deloitte, der i
rapporten
’Kortlægning og
analyse af
befordringsordninger’ udarbejdet i 2012 for Finansmini-
steriet påpegede, at ’udgifterne til de kommunale befordringsord-
ninger vil kunne reduceres med i størrelsesordenen 430 mio. kr.
årligt’ pga. ’lavere kørselspriser via mere effektive udbud, samt at
kørslen
kan tilrettelægges og planlægges bedre i trafikselskaberne.’
Deloitte konkluderede, at der ikke er ’tvivl om, at trafikselskaber-
nes kørselsplanlægningssystem i kombination med stor kørselsvo-
lumen muliggør en mere effektiv varetagelse, end den kommu-
nerne
selv kan realisere’ (s.19).”
Jeg kan supplerende oplyse, at ministeriet har forhørt sig hos
Dansk PersonTransport, idet spørgsmålet også relaterer sig til ad-
ministrationsomkostningerne for taxierhvervet. Dansk Person-
Transport har oplyst følgende, som jeg skal henholde mig til:
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 528: Spm. om, hvilke administrationsomkostninger der er forbundet med driften af flextrafik og det anvendte booking-system sammenlignet med niveauet for administrationsomkostninger i taxahvervet, til transportministeren
2417482_0004.png
Side 4/4
”Et
taxiselskabs booking-system og administration håndterer alle
former for kørselsopgaver, der indgår til taxiselskabet. Kørselsop-
gaverne kan opdeles i kategorierne taxikørsel for private, firma- og
erhvervskørsel og offentlige kørselsopgaver. Offentlige kørselsop-
gaver omfatter kørsel for kommuner, fx skolekørsel og trafikselska-
bernes flexkørsel. Det kan oplyses, at fordelingen mellem de for-
skellige kategorier af kørsel er forskelligt fra taxiselskab til taxisel-
skab, men ud fra et gennemsnit målt på landsplan udgør offentlig
kørsel cirka halvdelen af kørselsopgaverne.
Taxiselskaber er private virksomheder og der er ikke lavet en sam-
let opgørelse af administrationsomkostningerne for selskaberne.
Det er derfor ikke muligt at konkretisere niveauet af administrati-
onsomkostninger i taxiselskaber.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht