Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
12. april 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 15. marts 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Theresa Berg Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 324:
Vil ministeren redegøre for, hvorvidt et tredje tunnelrør under
Limfjorden vil føre til trafikaflastning? Såfremt det vil føre til tra-
fikaflastning, bedes ministeren redegøre for, hvor stor trafikaflast-
ningen vil være.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der har oplyst føl-
gende:
”I
forbindelse med den offentlige høring af VVM-undersøgelsen for
en 3. Limfjordsforbindelse i 2011 blev der fremsendt et forenings-
forslag kaldet ’Den Bedste Vej’, som var tænkt som et billigt alter-
nativ til Vejdirektoratets forslag til udbygning af E45, der i VVM-
undersøgelsen blev kaldt Østforbindelsen.
Hovedelementet i ’Den Bedste Vej”
- benævnt Elbtunnelløsningen -
omfattede bl.a. etablering af en østligere tunnel end forudsat i
VVM-redegørelsen, med 3 spor til nordkørende trafik og indret-
ning af det eksisterende nordgående (østlige) tunnelrør med rever-
sible (vendbare) vognbaner.
Vejdirektoratet foretog en skitsemæssig bearbejdning af forenings-
forslaget og vurderede de kapacitetsmæssige, vejtekniske og øko-
nomiske konsekvenser heraf. Dette blev indarbejdet i Vejdirektora-
tets høringsnotat fra 2012:
vd.dk/projekt/3-limfjordsforbin-
delse/dokumenter.
Vejdirektoratet konkluderede i høringsnotatet, at forslaget ikke
kunne betragtes som en tilstrækkelig fremtidssikret løsning.”