Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
2021-3533
4. juni 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af den 7. maj 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Niels Flemming Hansen (KF).
Spørgsmål nr. 509:
Vil ministeren oplyse den hastighed, hvormed man forventer at
kunne omstille regionale banestrækninger, herunder strækningen
Struer-Vejle, til batteritogsdrift sammenlignet med hastigheden
hvormed overgang til el-tog på samme banestrækninger med køre-
ledninger vil kunne ske?
Svar:
Omstillingen af jernbaneinfrastruktur til batteritogdrift på de re-
sterende ikke-elektrificerede statslige jernbanestrækninger er un-
dersøgt af Banedanmark i en screening. Det vurderes på nuvæ-
rende tidspunkt, at tidshorisonten er i alt 6-8 år til udarbejdelse af
beslutningsgrundlag og etablering af ladeinfrastruktur for én en-
kelt strækning. Hvis der alene er tale om etablering af en statisk
opladning, som etableres inden for bestående stationsarealer, for-
ventes tidshorisonten at kunne blive kortere.
Regeringens oplæg til forhandlingerne om fremtidens infrastruktur
indeholder en omstilling fra dieseldrift til batteritogsdrift, samtidig
med at levetiden for togmateriellet på de respektive strækninger
udløber. Dieseltog på de statslige strækninger i Midt- og Vestjyl-
land samt på Svendborgbanen skal udskiftes i perioden 2031-2035,
hvorfor det er udgangspunktet, at infrastrukturen til batteritog skal
stå klar i starten af denne periode. Dette er med undtagelse af
strækningen Holstebro-Skjern, hvor regeringen lægger op til at
fremrykke udskiftningen af dieseltog til batteritog i samarbejde
med Midtjyske Jernbaner.
Anlæg af elektrificering med køreledninger for strækningerne
Vejle-Struer og Lindholm-Frederikshavn er ikke VVM-undersøgt.
En VVM-undersøgelse vurderes at kunne gennemføres på 2-3 år.